Geen producten
Prijzen zijn inclusief BTW
De keuze van verfsoorten en applicatietechnieken is niet essentieel, maar we zullen zeggen “belangrijk” bij het bereiden van een Stardust Bike-fietsverf, voor het specifieke geval van een racefiets. Hoe schilder je een racefiets opnieuw en welke primer, verf en lak moet je kiezen? De fietsen zijn in de fabriek al geverfd, maar misschien wil je je frame vernieuwen en personaliseren, met de kleuren en effecten van jouw keuze, zonder verlies van prestaties en kwaliteit!
Gewicht is een belangrijk aspect. Een traditionele fiets heeft in totaal 50-75 g primer, 100 g verf en 100 g vernis, voor een uiteindelijke, droge en totale dikte van 90 micron. Het is dus zeer redelijk, maar het is beter om een groot deel van deze lagen te verwijderen door te schuren met 320, zodat het gewicht van meerdere verflagen niet ophoopt.
Het wordt absoluut niet aanbevolen om de primaire laag te verwijderen als deze in goede staat verkeert, omdat dit het delicate werk van voorbereiding en hechting opnieuw zou moeten doen.
Wat de primer betreft, als het frame blootligt, als het van koolstof of metaal is, dan zullen één of twee zeer dunne lagen moeten worden aangebracht: vermijd dikke lagen om niet onnodig te overbelasten, en vooral omdat fijne lagen altijd beter zijn hechtingskracht! Als u gebreken wilt verbergen, gebruik dan de vulprimer en schuur deze volledig: het doel is om te verdwijnen en alleen in de krassen of gaten achter te blijven! Het doel is, zoals je hebt begrepen, om een onberispelijke billen te hebben en aan te komen.
Om een racefiets opnieuw te schilderen, zijn er tegenwoordig prachtige Candy-, Chameleon-, fosforescerende, holografische, parelachtige, opalen, chroomeffect of zelfs fluorescerende kleuren. Houd er echter rekening mee dat voor het schilderen van een twee- of drielaagse effectverf naast de grondlaag ook een vernis nodig is, wat meer werk en iets meer gewicht betekent.
Het gewicht blijft echter zeer verwaarloosbaar, wetende dat op een racefiets de verf van het type “matte basisvernis” 250 g vertegenwoordigt tijdens het aanbrengen en 100 g na het drogen. Hetzelfde geldt voor het maken van afbeeldingen en kleuren, je zult noodzakelijkerwijs een vernis moeten aanbrengen, hiervoor hebben we unieke oplossingen om de meest resistente en dunste vernissen mogelijk te maken (zie hieronder). Een racefiets lakken kan ook strikt zuinig, met een enkele laag, bijvoorbeeld een tweecomponenten polyesterlak van het type hoogglans of een matte lak: in dit geval rekenen we op een totale dikte van 25 tot 50 µm droog en een gewicht van 100 gram per fiets.
De lak helpt bij de aerodynamica door de luchtweerstand en wrijving te verminderen. Een paar micro Newton per meter, dit is niet te verwaarlozen over een race van 100 km!
Tegenwoordig zijn er uitzonderlijke vernissen ontwikkeld door Stardust: ultradunne, superbestendige matte vernissen en een ultraglanzende, ultraharde keramische vernis met een dikte van slechts 15 tot 30 micron!
In feite is het niet de dikte die er toe doet, integendeel: hoe dikker een vernis is, hoe meer deze onderhevig kan zijn aan afbladderen!
Het is de moeite waard om even de tijd te nemen om de prachtige moderne effecten van de schilderwereld en de technieken die er bestaan te ontdekken.
Het combineren van gekleurde achtergronden en transparante lagen van storende, sprankelende parels of transparante kleurstoffen, om met licht te spelen, kan prachtige en verrassende afwerkingen opleveren.
Praat eens met uw schilder, als het om fietsenlakken gaat, de specialisten zijn bekend met effectverven en kunnen u adviseren.
Stardust Spray Fietsspuitverf
Fiets spuiten
Primer en plamuur voor fietslak
Fiets polijsten
Gereedschappen en accessoires voor het schilderen van fietsen
Speciale effecten voor het schilderen van fietsen
Hoe verf je je fiets?
Welke fietsverf om je fiets te verven?
Hoe kunt u uw fiets opnieuw schilderen zonder hem uit elkaar te halen?
.
.
.
.