Geen producten
Prijzen zijn inclusief BTW
De glanzende en transparante afwerking heeft een beschermende rol voor de carrosserie en de lak, maar ook een esthetische rol. Tegenwoordig is de schittering, de “glans”, geproduceerd door carrosserielakken zeer hoog en bereikt gemakkelijk een spiegelglans van 95°. Wat zijn de regels en tips voor het verkrijgen van perfect strakke glanzende lakken, "natte effecten", spiegeloppervlakken? Hier zullen we het niet hebben over de keuze voor autolak, maar over de techniek. Een perfect aangebrachte nagellak moet mooi zijn en je hoeft nooit kunstmatig te polijsten of polijsten om een perfect resultaat te bereiken.
Allereerst enkele basisregels:
het mengsel wordt gemaakt met de verharder en moet 5 minuten staan voordat het wordt gespoten. Dit maakt een betere polymerisatie mogelijk en dit draagt bij aan de kwaliteit van de uitharding.
De omgevingstemperatuur van de spuitcabine moet door de schilder in de gaten worden gehouden (tussen 15 en 25°C), omdat beneden de oplosmiddelen langzaam zullen ontsnappen, en daarboven geen tijd zullen hebben om te ontsnappen voordat de folie sluit en ze opsluit. .
Zodra de applicatie klaar is, is de omgevingsvochtigheid de ergste vijand van een kwaliteitsafwerking, omdat deze het hele oppervlak kan matteren. Idem als je direct kookt zonder 5-10 minuten te wachten om de oplosmiddelen te laten verdampen (desolvatie), of als je te lang of te hard kookt!
Het respecteren van de dikte is erg belangrijk, en velen negeren het. Afhankelijk van het feit of een afwerking van het type HS of UHS wordt gebruikt, moeten de aanbevelingen van het technische gegevensblad, dat de uiteindelijke droge dikte aangeeft, worden gerespecteerd. Dit is over het algemeen 50 micron droog, en dit mag niet worden overschreden met het risico dat het niveau van "glans" wordt begraven en de oplosmiddelen gevangen blijven zitten.
Het is dus niet door het vermenigvuldigen van de lagen dat we een beter resultaat zullen verkrijgen, integendeel!
Carrosserielakken van het type UHS zijn net zo glanzend als HS-lakken. Het verschil is dat ze het mogelijk maken om de uiteindelijke dikte sneller te bereiken vanwege hun hoge drogestofgehalte. Een HS carrosserielak wordt aangebracht in twee volle lagen, terwijl een UHS lak wordt aangebracht in een ½ laag en daarna één laag. Om een zeer glanzende vernis te verkrijgen, is het dus noodzakelijk om de juiste hoeveelheid vernis aan te brengen, niet meer en niet minder.
Glans is afhankelijk van andere factoren, zoals de juiste luchtdruk, de maat en instelling van de spuitmond en de afstand tot het substraat.
We moeten begrijpen dat er vernissen zijn die bedoeld zijn om snel te drogen, en andere ultrasnel, in de lucht, zonder te koken. Deze vernissen geven een uitstekende glans, maar mogen niet op te grote oppervlakken worden gebruikt omdat ze te snel drogen.
Integendeel, bepaalde hoogwaardige vernissen zijn gereserveerd voor compleet lakwerk of luxe voertuigen en hebben een droogtijd. traditioneel "slow" waarbij koken op een temperatuur van 40 tot 60°C gedurende 30 minuten nodig is.
Deze techniek wordt aanbevolen op donkere achtergronden (het beste is een puur zwarte achtergrond, zonder parelmoer of metaal, niets!):
Het gaat om het aanbrengen van 2 tot 3 lagen vernis per dag, gedurende meerdere dagen: laat 24 uur grondig drogen tussen elke vernislaag en schuur met licht water van 500 of 800 telkens.
Na 3 lakbeurten geeft het oppervlak de indruk van een zeer dikke natte lak. Als we verder gaan, krijgen de reflecties van buitenaf op deze gelakte spiegel voorrang op de kleur van de achtergrond.
Het aanbrengen van vernis is delicaat en vereist een zekere omgang met de vernis, maar vooral een nauwgezet respect voor de zorg bij de voorbereiding en het aanbrengen. Er kunnen veel defecten optreden, zoals gaten, microluchtbellen, sporen, druppels, sinaasappelschil, gebrek aan glans, onthechting... Bekijk onze gids "Hoe vermijd je defecten aan een carrosserielak? » Kennis vervangt niet ervaring, maar een ervaren schilder is er twee waard!
HS-lak
MS lak
UHS-lak
Snelle lak
Carrosserievernisspray
Keramiek lak
Hoe een auto en carrosserie lak?
.
.
.
.