Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Hoe breng ik Lexan-carrosserieverf aan?

U kunt een volledige en gedetailleerde instructie geven over de verschillende tapes, technieken en producten die een miniatuur-carrosserie met een Lexan-verf voor model RC mogelijk maken. De decoratie en de personalisatie van de carrosserieën van radiocommando's zijn echt door het transparante en briljante kunststofinterieur van Lexan. De toepassing van specifieke afbeeldingen voor de Lexan is een hoofdopdracht voor het aërograferen en voor bepaalde zaken als particulier met een pinceau. Omdat de toepassing op het interieur van Lexan lijkt, is de volgorde van de verschillende tapes van een conventionele verftoepassing altijd omgekeerd. Je nodigt een visionair uit om het artikel een volledige video-tutorial te geven.

Samenvatting van de stappen
► Stap 1 : voorbereiding van de Lexan voor het verven
► Stap 2 : maskeren voor verf
► Stap 3 : het creëren van het decor
► Stap 4 : het snijden
► Stap 5 : airbrushen op Lexan
► Stap 6 : de laatste verf

Hoe je Lexan en modelauto's verf

Stap 1 / Voorbereiding van Lexan voor het verven

De eerste stap ter voorbereiding op het schilderen is het voorbereiden van het Lexan. Het doel van het voorbereiden van het oppervlak is om een ​​goede hechting van de Lexan-verf te garanderen. Bij radiomodellering worden carrosserieën en hun lakwerk blootgesteld aan zware belastingen, schokken en zelfs hoge temperaturen. Dit is dus een essentiële stap waar ik altijd de grootste zorg aan besteed.

Ik begin altijd met het schuren van de binnenkant van de Lexan carrosserie. Zoals bij alle kunststoffen is het niet aan te raden om schuurpapier te gebruiken, maar liever schuursponsjes. Van de verschillende korrelgroottes van schuursponsjes raad ik de grijze kleur aan. Deze komt overeen met een fijne schuurkorrel. Het is ook mogelijk om de hogere schuurkorrel te gebruiken met de groene schuurspons. Het voordeel van de schuurspons is dat deze zelfs bij microkrassen zeer gemakkelijk hecht, zelfs als de binnenkant van de carrosserie ingewikkelde hoeken en reliëfs heeft.

Om mijn klant altijd een optimale hechting van de aan te brengen verf te kunnen garanderen, ontvet ik het oppervlak zorgvuldig. Hiermee worden alle onzichtbare verontreinigingen verwijderd, zoals vingerafdrukken, lijmresten, weekmakers, siliconen en andere soorten vet. Ik gebruik sterke oplosmiddelen zoals benzine C of ontvetter voor autolak, omdat ik weet dat deze zeer effectief zijn tegen siliconen en lijmen en de transparantie en sterkte van Lexan niet aantasten. Er zijn ook zeer effectieve Hydro-ontvetters. In mijn ervaring gebruiken sommige schilders zelfs loog en dat geeft zeer betrouwbare resultaten.

Stap 2 / Maskeren voor het verven

Over het algemeen is het op het gebied van radiomodelschilderen niet gebruikelijk om lijm te gebruiken, zoals het geval is op het gebied van personalisatie bij het schilderen van motoren of op helmen. Op Lexan gebruik ik geen dunne fijne lijnen of plakband, maar een vloeibaar masker. Ik vind heel duidelijk dat het vloeibare masker het grote voordeel heeft dat het heel snel kan worden aangebracht, ongeacht de vorm en hoeken van de carrosserie.

Hiervoor gebruik ik Hikari Liquid Mask: het is een licht dik product, dat in een dikke laag moet worden aangebracht, dus ik gebruik hiervoor een spuitpistool met een 1,4 mm spuitmond. Dit vloeibare maskerproduct kan perfect worden aangebracht met een klein pistool of zelfs met een airbrush, zolang het 10 of 20% met water wordt verdund. Het vloeibare masker kan witachtig, roze of zelfs blauwachtig zijn, maar het wordt transparant na het drogen. Het vloeibare masker droogt vrij snel en bij een gematigde temperatuur van 20°C. Ik kan na ongeveer een uur beginnen met mijn tekeningen.

Ik raad aan om voor dit specifieke product een laag met voldoende dikte aan te brengen, want als de dikte te dun is, zal de droge film breken als je hem probeert te trekken. Ik gebruik een druk van ongeveer 3 tot 3,5 bar en ik breng 2 of 3 gelijkmatige lagen aan.

Stap 3 / Het creëren van het decor

Voor deze stap zijn er geen specifieke instructies, behalve dat je je creativiteit de vrije loop moet laten. Ik zal je toch een paar tips geven, te beginnen met een stift met een fijne punt. Plan om gekleurde lijnen van 3 tot 6 millimeter dik te maken om de verschillende kleurgebieden af ​​te bakenen. Ik probeer zelf altijd alle stappen van de kleurenreeks gedetailleerd te visualiseren. Om dit te doen, bekijk ik de kleuren door (behalve de lijnen natuurlijk) eerst de lichte of transparante kleuren toe te passen in plaats van de donkere. Zodra mijn actieplan is geverifieerd en goedgekeurd, ga ik verder met het overtrekken van het ontwerp.

Wat betreft de symmetrie van het ontwerp, begin ik altijd met het tekenen van een lijn door het midden van de Lexan-carrosserie en maak ik mijn ontwerp aan één kant. Ik trek het vervolgens over met afplakband, dat ik overbreng naar de andere kant aan de buitenkant van de carrosserie. Het enige wat ik nu nog hoef te doen, is de decoratie volgen en tekenen met mijn stift met een fijne punt in mijn droge vloeibare afplakband. Dit geeft me een perfect symmetrische decoratie.

Stap 4 / Het snijden

Voor deze stap gebruik ik een scalpel. Ik raad u aan om altijd een nieuw snijmes te gebruiken. Op deze manier heeft u geen problemen bij het verwijderen van de afgeplakte delen en kunt u met één enkele beweging van het scalpel perfect en zonder forceren snijden. Wees voorzichtig en forceer het nooit, want als u te diep snijdt, kunt u de carrosserie verzwakken. Daarom raad ik u aan om voor elke snede een nieuw mesje te gebruiken.

Stap 5 / Airbrushen van Lexan

Er zijn verschillende manieren om te airbrushen. Soms breng ik eerst een dunne laag primer aan, voordat ik een of twee dikkere lagen aanbreng. Als ik haast heb, breng ik de verf direct in 2 lagen aan.

Meestal gebruik ik een föhn om het drogen te versnellen en druppels te voorkomen. Het is zelfs mogelijk, en dit is een tip die ik echt aanraad, om met een föhn over het plastic of het vloeibare masker te gaan, of over welke verf dan ook, vlak voordat u een nieuwe laag kleur aanbrengt. Dit verbetert namelijk de hechting en houdbaarheid van de verf. Aandacht ! Gebruik niet te veel hete lucht, want als u te dicht op de verf blaast of er te lang op blaast, kan de verf barsten.

Voor de meeste radiografisch bestuurbare landschappen begint u met het schilderen van de lijnen. Deze kunnen zwart, rood, wit of een andere kleur zijn, afhankelijk van uw project. Dit is de kleur die het eerst op de carrosserie te zien zal zijn.

Na elke kleur verwijder ik stap voor stap en methodisch de maskerende gebieden, terwijl ik de kleuren aanbreng.

Belangrijk ! Ik raad af om de verf langer dan 12 uur te laten drogen en uitharden voordat u de afplaklaag verwijdert. Als de verflaag namelijk uithardt, loopt u het risico dat u deze niet meer gemakkelijk kunt verwijderen. Ik verwijder de afplaktape meestal pas als de verf een beetje begint te drogen, maar voordat deze helemaal droog is (dus als de verf 'plakkerig' is).

De verschillende CUSTOM-effecten met airbrush of andere

Er zijn veel technieken om coole grafische effecten te creëren op RC-racecarrosserieën. Ik ken er een paar, maar niet allemaal!

Er is bijvoorbeeld verfspatten met een kwast, of zelfs snelle penseelstreken direct op het oppervlak, wat een race-look geeft.

Er zijn ook veel "vliegende stencil"-technieken* of zelfs marmereffecten: ik gebruik vaak eikenhout om er met mijn airbrush doorheen te spuiten. Ik breng bijvoorbeeld eerst een zwarte contrasterende kleur aan, door de draden, en ik beweeg of pel mijn eikenhout om de patronen te variëren. Vervolgens, op de achterkant, als het gemarmerde ontwerp klaar is, breng ik meestal een aluminiumverf aan, wat zorgt voor maximaal contrast met de zwarte patronen.

Shading: Dit is een bekende techniek waarbij de rand van de maskering wordt gevolgd met een dunne laag zwart die met een airbrush wordt gespoten. Voor Lexan-carrosserieën wordt eerst de shading aangebracht, gevolgd door de kleur. Dit creëert een soort 3D-diepte-effect of trompe-l'oeil-effect dat er heel, heel aantrekkelijk uitziet!

Er is ook de druppeltechniek: ik spuit een paar druppels water op het oppervlak en rol deze druppels eraf door een dunne laag zwarte verf vanaf de zijkant met de airbrush te spuiten. Ook hier bedek ik het vervolgens met aluminiumverf, waardoor er een heel interessant druppeleffect ontstaat.

Er zijn veel van dit soort effecten en we kunnen er altijd nieuwe bedenken! Ze zorgen voor een verandering van de monotonie van lakwerk of overdreven perfect gespoten gradiënten!

* Een vliegende stencil is een niet-klevende stencil die handmatig op het oppervlak wordt gehouden. Het kan op elk moment worden verplaatst of verwijderd.

Hoe volg je de kleuren?

Sommige kleuren kunnen uitlopen. Dit is het geval bij Candy-verven, omdat ze niet met pigmenten zijn gemaakt, maar met kleurstoffen. Deze producten hebben de ongelukkige neiging om uit te lopen, wat betekent dat ze door de lagen heen bloeden en zichzelf zelfs na het drogen onthullen. Dit manifesteert zich als een Candy-kleur die uitloopt in een lichtere kleur.

Er is een product genaamd BLOCKER om dit te verhelpen: het is een soort vernis die waterdicht is voor Candy en effectief voorkomt dat kleuren uitlopen.

In het omgekeerde proces van het aanbrengen van kleurlagen op een LEXAN-carrosserie, besteed ik ook veel aandacht aan de dekking en natuurlijke transparantie van bepaalde tinten. Sommige kleuren, zoals wit of zwart, zijn volledig ondoorzichtig. Er zijn echter semi-ondoorzichtige of minder ondoorzichtige kleuren! Dit is bijvoorbeeld het geval bij bepaalde gele of rode kleuren.

Zoals in de onderstaande video is het verstandig om een ​​dunne laag wit aan te brengen om ervoor te zorgen dat andere kleuren die later worden aangebracht de voorgrondkleur niet veranderen. Ik noem dit "backing".

Tips: Ik raad u aan om de ophoping van lagen te voorkomen door sterke diktes te creëren bovenop de vloeibare maskering, omdat er een moment komt dat de overlappende diktes en de uitharding van de kleur te groot worden voor de vloeibare maskerfilm om gemakkelijk te verwijderen, met een schone snede. Dit is echter logisch en moet worden overwogen in de verfplanfase.

Stap 6 / De laatste verf

Zodra alle oppervlakken zijn geverfd en alle afplakmaterialen zijn verwijderd, breng ik meestal een transparante, dekkende kleurlaag aan op het hele lichaam. Deze kleur die op de achterzijde is aangebracht, kan op bepaalde plekken op de carrosserie zichtbaar zijn als u er van bovenaf naar kijkt. Het doel ervan is echter vooral om een ​​homogene en ondoorzichtige achtergrond te creëren, zodat alle kleuren optimaal tot hun recht komen.

Uiteraard is deze witte achtergrond een must als ik eerder fluorescerende verf of zelfs heel lichte parelmoerverf heb gebruikt. Het is altijd belangrijk om de aanbevolen achtergrondkleur te gebruiken voor bepaalde speciale effecten (en in veel gevallen, bijvoorbeeld voor kameleonverven, is het noodzakelijk om een ​​zwarte achtergrond te gebruiken).

Omdat de gespoten carrosserieën bedoeld zijn voor gebruik in RC-races met verbrandingsmotoren, worden de lakken blootgesteld aan uitlaatgassen, soms aanzienlijke hitte en zelfs benzinespatten. Om mijn hele decor te beschermen, gebruik ik een laag NITROBLOCK, een product dat bestand zou moeten zijn tegen alle soorten brandstoffen.

Het is een wit, ondoorzichtig en dik product met een ammoniakgeur dat ik aanbreng met een spuitpistool. Omdat het product waterverdunbaar is, kan het worden aangebracht met een airbrush. Om een ​​dikke, beschermende laag te verkrijgen, is het echter sneller om een ​​spuitpistool te gebruiken.

Nog een laatste opmerking: Lexan-verven zijn producten die maximale flexibiliteit garanderen, zelfs na enkele weken of maanden drogen en uitharden. Dit voorkomt dat de lakken breken wanneer de carrosserie wordt gedraaid. Flexibiliteit betekent niet broosheid, aangezien Lexan-lakken zeer duurzaam zijn.

Een van de dingen die ik van mijn verven eis, is een onberispelijke hechting op Lexan. De ontwerpen die ik voor klanten maak, zijn vaak het resultaat van meerdere uren of dagen werk en de verf moet gegarandeerd zijn. Hiervoor gebruik ik alleen verf die speciaal is ontworpen voor Lexan!

Menu

Settings