Een gitaar vernissen
In onze reeks artikelen en tutorials over het schilderen van gitaren bespreken we een van de belangrijkste onderwerpen, omdat het gaat om afwerking en bescherming: het lakken van een gitaar.
6 stappen voor het aanbrengen van vernis op een gitaar
Stap 1 ► Bereid de ondersteuning voor (afhankelijk van de verschillende gevallen)
Stap 2 ► Impregneer het hout
Stap 3 ► Zand
Stap 4 ► Vernis aanbrengen (verschillende soorten en methoden)
Stap 5 ► Droog
Stap 6 ► Polijsten
Ik nodig u uit om deze stappen, samen met de volledige en gedetailleerde instructies, verderop in het artikel te vinden als u de algemene informatie wilt overslaan.
Ik zal ook de mogelijkheden bespreken om een transparante tint aan uw nagellak toe te voegen en uitleggen hoe u kleine onvolkomenheden in de nagellak kunt corrigeren.
Waarom een gitaar vernissen?
De vernis bedekt een gitaar om deze te beschermen tegen alle externe agressies, of het nu gaat om temperaturen, vochtigheid, krassen, vuil en alle onzichtbare viezigheid zoals zweet of vet. De vernis zorgt voor een effectieve bescherming van het hout van uw gitaar.... Bijzondere zorg wordt besteed aan de afwerklaag van muziekinstrumenten, die een lak of een vernis kan zijn. Het is zowel een beschermende laag, een laag die het instrument een lange levensduur geeft, en het is ook een esthetische afwerking die uw instrument siert met een mooie glanzende laag, of soms zelfs mat, naar smaak. Van sommige vernissen wordt ook gezegd dat ze natuurlijke akoestische kwaliteiten hebben, omdat ze een betere geleiding van geluidsgolven mogelijk maken.
Welke vernis voor gitaar?
In dit artikel zal ik u hier enkele oplossingen van producten en methoden presenteren om uw gitaar te lakken. Van acrylvernis, via nitrocellulosevernis of 2-componenten polyurethaanvernis, tot epoxyharsglazuur. De houtsoorten die over het algemeen gitaren vormen, van de kop, het lichaam of de hals, zijn sparrenhout, cederhout, mahoniehout, palissanderhout, eikenhout, esdoornhout. De meeste vernissen passen goed bij deze houtsoorten die de levende instrumenten vormen die gitaren zijn. U kunt kiezen op basis van uw smaak, op basis van de gereedschappen die u hebt en op basis van de mogelijkheden die uw werkplaats biedt, oplosmiddelvrije acrylvernissen, eencomponent- of tweecomponentenvernissen op basis van oplosmiddelen, en ik zal u ook een originele oplossing presenteren met epoxyharsglazuur.
Zijn nitrocelluloselakken echt het meest geschikt? Is dit een realiteit of een overtuiging? "Persoonlijk werk ik alleen met P.U. Naar mijn mening behoren nitrocelluloses tot het verleden en ik denk dat ze een zwaar leven hebben vanwege de wens om vast te houden aan wat de gitaar beroemd heeft gemaakt: Fender en Gibson. Destijds waren polyurethanen nog niet goed ontwikkeld en zelfs als PU al bestond, gebruikten deze iconische merken eerst nitro. Ik had er laatst een in mijn handen, een Gibson uit 1995 waarvan de lak een verschrikking was vanwege een nitro die slecht verouderd was... Ik denk dat nitro nog steeds wordt gebruikt en aanbevolen uit conservatisme, zelfs snobisme. Achteraf kan het interessant zijn voor degenen die instrumenten naar het origineel restaureren. Er wordt ook gezegd dat het een betere akoestische kwaliteit heeft, omdat het flexibeler is, zou het het instrument meer laten trillen dan een P.U., wat voor mij vrij belachelijk is op een elektrisch instrument. En zelfs op een akoestisch instrument dempt een P.U.-lak, als deze goed is gemaakt, helemaal niets, omdat deze slechts ongeveer 0,05 mm dik is.
Methoden voor het aanbrengen van vernis op gitaarlichamen
Vernis is een transparante, soms getinte en over het algemeen glanzende coating gemaakt van harsen en polymeren. In de loop der jaren zijn er verschillende lakken, harsformules en applicatiemethoden ontwikkeld. Glanzende vernis accentueert de structuur, nerf en adering van het hout en benadrukt ook de natuurlijke kleur, waardoor het een diepere afwerking krijgt. Vernissen is de belangrijkste stap, omdat het de finishing touch is. Het is een delicate techniek, omdat een vernislaag altijd perfect moet zijn. Tegenwoordig bestaan de oude processen nog steeds, maar er zijn ook moderne producten. Om een onberispelijke verfafwerking te bereiken, moet u de technische aspecten van het product begrijpen en respecteren.
De producten die nodig zijn om een gitaar te lakken
Er zijn een aantal blanke lakken die resultaten kunnen bereiken die als respectabel of superieur kunnen worden omschreven. Het is natuurlijk beter om niet te mikken op economie, voor zo'n kleine hoeveelheid oppervlak om te lakken en voor een kostbaar instrument, dat men wil renoveren of in de loop van de tijd wil laten meegaan. Zonder aarzeling raad ik u aan om een professioneel product te gebruiken; het is een verstandige keuze voor degenen die een gemakkelijke toepassing met goede resultaten en zonder onaangename verrassingen willen.
Acrylvernissen
ÉDikte: 20-25 µm per droge laag / Aanbrengen met kwast en spuit Voor degenen die de voorkeur geven aan ecologische en onschadelijke producten, om rustig in hun appartement te werken, zonder de geur van oplosmiddel, dan is de eerste keuze om een gitaar te lakken met een acrylvernis op waterbasis. Op het gebied van hout is dit type vernis het meest gebruikelijk. Een gitaarvernis in een acrylformule op waterbasis is resistent, glanzend en licht. Het zal beetje bij beetje uitharden, in de loop van dagen en weken, maar het blijft permanent flexibel en niet-broos. Er is ook een polyurethaanvernis op waterbasis waarmee een hoger niveau van bestendigheid kan worden bereikt: het is dus een 2-componentenvernis die uithardt door polymerisatie.
- Aquamin en Aquacel glanzende of matte acrylvernis
- vernis acrylique brillant bi-composant
Epoxyharsen voor impregnatie of glazuren
Epoxy impregneerhars/vernis op waterbasis Dikte: 25 µm per droge laag / Aanbrengen met kwast Nogmaals, dit zijn geurloze producten die in de werkplaats zonder speciale bescherming kunnen worden verwerkt. Op ruw hout is het mogelijk om het te impregneren met een tweecomponenten epoxyhars op waterbasis (Resoltech 1010) die ook kan worden gebruikt als een zeer harde glanzende vernis. Als u op zoek bent naar een glazuur, met een diep nat effect, dan is het beste product om een aanzienlijke dikte te bereiken Resoltech 4000 epoxyharsvernis, die een enorme dikte van maximaal 2 millimeter in één laag kan creëren, glanzend en dik als een ruit. Epoxyhars wordt aangebracht door te gieten en verspreidt zichzelf omdat het zelfnivellerend is. Deze glazuurvernis is waarschijnlijk niet geschikt voor een akoestische gitaar, het is meer geschikt voor een elektrische gitaar Dikte: 1 tot 3 mm per droge laag
Nitrocellulosevernissen
Dikte: 15 µm per droge laag / Aanbrengen met kwast en spuit. Nitrocellulose gitaarlakken zijn glanzende oplosmiddelhoudende lakken die lang geleden zijn ontwikkeld, aan het begin van de 20e eeuw. Ze werden gebruikt op de eerste auto's. Helaas waren deze lakken niet bestand tegen UV-stralen of koolwaterstoffen. Ze zijn echter gemakkelijk te gebruiken en drogen door verdamping. Ze worden al lang gebruikt en begunstigd door gitaarbouwers om economische redenen en ook omdat, volgens veel muzikanten, dit type dunne en flexibele lak de beste natuurlijke resonantie- en geluidsgolfvoortplantingseigenschappen biedt bij toepassing op gitaarhout.
Ik nodig u uit om onze Nitrocellulose gitaarlak te ontdekken.
De voordelen van Nitrocellulose zijn de eenvoudige toepassing, geen verharder, bijna perfecte rek, comfortabele dikte en bijwerken zijn eenvoudig omdat de nieuwe lak opgaat in de oude. Maar het is ook een gebrek, een afwerking die reageert op het minste oplosmiddel is een grillige afwerking, sporen of halo's door contact met bepaalde beschermende schuimen, ingewikkelde reiniging die de afwerking kan ruïneren als er een slecht product wordt gebruikt. Het is een vernis die maanden nodig heeft om tot in de kern uit te harden. Kortom, naar mijn mening is het niet eenvoudig om zo'n kieskeurige vernis te kiezen om een instrument te coaten dat vaak elke dag wordt gehanteerd.
Polyurethaan vernissen
Dikte: 25 µm per droge laag / Aanbrengen met kwast en spuit "Een P.U.-lak is ongevoelig voor oplosmiddelen, extreem duurzaam in gebruik, het is ingewikkeld om te implementeren, maar eerlijk gezegd zie ik nu met de producten die ons worden aangeboden het nut er niet van in..." Ze worden 2C-lakken genoemd omdat ze 2 componenten hebben en ze harden door chemische polymerisatie in plaats van door verdamping en droging. Dit zijn oplosmiddelhoudende polyurethaanacryllakken voor professioneel gebruik (ze zijn schadelijk, moeten worden aangebracht in een spuitcabine of met voldoende luchtafzuiging en de applicator moet een ademhalingsmasker dragen). Ze bereiken ongeëvenaarde niveaus van bestendigheid in termen van hardheid. Ze zorgen voor en garanderen een zeer hoog niveau van bestendigheid tegen slijtage, krassen, wrijving en zelfs chemicaliën. Dit gaat niet zonder het behoud van een natuurlijke flexibiliteit die voorkomt dat ze broos worden en in de loop der jaren breken. Dit type lak overtreft alle andere soorten acryl- of celluloselak door hun glans. Ze vertonen gemakkelijk graden van spiegelglans boven 90°. Ultra-glanzende “natte look” afwerkingen zijn ideaal voor “hoogglans” technieken.
Mijn selectie:
♦ UHS830 glanslakset
♦ UHS830 tweecomponenten glansspuitlak uitvoering
♦ WetSpeed polijstset – snelle versie
Tenslotte, aangezien we het hebben over lakken die carrosserieën gebruiken, kon ik dit hoofdstuk niet afsluiten zonder u de beste optie voor extreme finesse, maximale hardheid en glans te presenteren, het is de keramische lakversie X. Het is een vrij vloeibare lak, en die droogt tot in de kern in 45 minuten. De finesse ervan zou niet los staan van de kwaliteit van het verkregen geluid...
De 6 stappen voor het lakken van je gitaar
Stap 1 ► bereid de gitaarstandaard voor
Als u met ruw hout werkt:
Als u op ruw hout werkt: U moet droog schuren met P320-korrel en een schuurblok. Blaas na het schuren het stof weg met een blaaspistool en perslucht. Als u geen luchtcompressor hebt, gebruik dan een borstel en schrob grondig om al het microstof en schuurresten te verwijderen.
Op de body van je gitaar met gelakt hout:
Voer een oppervlakkige schuurbeurt uit met een P500 schuurkorrel. Ik raad ten zeerste af om de coating (chemisch) te strippen of zelfs volledig te verwijderen door te schuren, tenzij deze in zeer slechte staat is en afbladdert. Gebruik na het schuren van uw vernis een beetje ontsmettingsalcohol om het oppervlak te ontvetten met een schone doek om schuurresten te verwijderen en ook om te ontvetten.
Stap 2 ► Impregneer het hout
Deze stap is niet van toepassing als u werkt aan een gelakte of geverfde gitaar, dat wil zeggen een met een oude geschuurde, ontvette en afgestofte achterkant. Kaal hout is poreus en absorberend, en daarom moet u deze achterkant blokkeren voordat u het goed kunt lakken. Als u vernis rechtstreeks op het hout aanbrengt, wordt een deel ervan geabsorbeerd en verschijnen er onregelmatigheden en microbelletjes op het oppervlak.
Breng een professionele acrylvernis of impregneerhars aan op het hout in 2 of 3 lagen. Laat voldoende tijd tussen elke laag zodat de vernis in het hout kan dringen en het water gedeeltelijk kan verdampen. Impregneerhars is een 2-componentenproduct op basis van epoxyhars in een emulsie op waterbasis. Het is een product dat de basis zal doordringen, afdichten en uitharden.
Ik raad de Resoltech 1010 impregneerhars aan die wij aanbieden. Deze mengt zich met zijn verharder in een verhouding van 1:1. Dit type epoxyhars op waterbasis kan zowel worden gebruikt als impregnering om het gitaarhout voor te bereiden als als glanzende afwerklak. Omdat het een tweecomponentenproduct op epoxybasis is, is het aanzienlijk duurzamer dan een eenvoudige acrylvernis.
Laat de hars 12, 24 of 48 uur volledig drogen, afhankelijk van het aantal lagen dat u hebt aangebracht voor impregnatie.
Stap 3 ► Zand
Deze stap zorgt voor een echt glad en perfect vlak oppervlak. De eerste lagen afdichtende vernis vulden de spleten en creëerden ook een egalisatielaag. Dit is de basis voor het aanbrengen van de afwerkvernis.
Schuur het oppervlak met P500* schuurpapier, droog, zonder erdoorheen te gaan! Pas op dat u niet te hard schuurt op de randen en hoeken van de gitaaronderdelen, om te voorkomen dat uw afdichtende vernis doorbloedt.
*Het is niet nodig en ook niet aan te raden om een schuurvel te gebruiken dat fijner is dan P500. U hoeft zich geen zorgen te maken over zichtbare krassen in uw vernis, wat het ook is. P500-korrel is fijn genoeg en zorgt ook voor maximale hechting, waardoor uw vernis zich kan verankeren.
Nadat het oppervlak is geschuurd, raad ik aan om met uw schone, droge hand over het oppervlak van het geverniste en geschuurde hout te gaan. Voel de textuur met uw vingers en kijk of er onvolkomenheden zijn, gebieden die niet helemaal glad en zacht zijn of kleine korrels die overblijven. Verwijder na het schuren al het stof met een vochtige doek of gebruik een blaasbalg met perslucht.
Stap 4 ► Breng de vernis aan
Het oppervlak is schoon, geschuurd, droog en ontvet en nu kunt u uw vernis aanbrengen!
Kwast, roller, airbrush of spuitpistool?
De beste manier om te vernissen is met een verfspuit. U kunt niet vernissen met een airbrush, omdat deze te klein is voor een gitaar. Vernissen vereist een bepaalde stroomsnelheid om een glanzende en egale laag te verkrijgen.
Als u met een kwast of roller schildert, zorg er dan voor dat u een zo dik mogelijke laag aanbrengt, zodat de vernis zichzelf kan egaliseren. U kunt de vernis bijvoorbeeld op het oppervlak van de gitaar gieten en met de kwast of roller verspreiden. Vernis wordt altijd in twee lagen aangebracht: wacht tot de eerste laag plakkerig is voordat u de tweede laag aanbrengt.
Met een spuitpistool raakt u het oppervlak niet aan, omdat u de vernis vanaf een afstand van ongeveer 15 cm spuit en vernevelt. Dit is ideaal om een mooi, glanzend gelakt oppervlak te verkrijgen.
Acrylvernis met een spuitpistool op een gitaar aanbrengen
Gebruik een luchtpistool met een 1,4 mm spuitmond.
U kunt de vernis verdunnen met maximaal 5% water.
Breng een dikke laag aan en laat 30 minuten drogen voordat u een tweede laag aanbrengt.
Polyurethaanlak met een spuitpistool op een gitaar aanbrengen
Begin met het bereiden van het mengsel met behulp van een weegschaal. Volg de mengverhouding van vernis tot verharder zo nauwkeurig mogelijk. Volg de instructies op het productgegevensblad zorgvuldig en meng alleen de vereiste hoeveelheid, aangezien uw mengsel een zeer beperkte verwerkingstijd heeft (meestal tussen 30 minuten en een uur). U kunt maximaal 20% verdunner toevoegen, maar alleen indien nodig, bijvoorbeeld als u een minispuitpistool gebruikt.
Breng een middelgrote laag aan en laat vervolgens 8 tot 10 minuten de oplosmiddelen verdampen.
Breng een tweede en laatste laag aan (de bovenste laag) en zorg ervoor dat deze dik genoeg is om gelijkmatig over het oppervlak te verdelen om een hoogglans wet-look-effect te creëren.
Hoe krijg je een perfect glanzende lak met een spuitpistool?
Bij het lakken van een gitaar is het doel om een ultraglanzende, dikke en spiegelende afwerking te bereiken. Het is echter ook mogelijk om ontbrekende of overfinishing defecten te ervaren, die zich manifesteren als druppels of een gebrek aan glans. Natuurlijk kunnen externe omstandigheden zoals vochtigheid, kou of hitte bijdragen aan een matte afwerking; het is echter vooral de kwaliteit van de vernis en de applicatietechniek die het verschil maken.
Het geheim van een succesvolle vernis ligt in de "hoeveelheid vernis die op het oppervlak van de gitaar wordt afgezet": deze hoeveelheid vernis is een functie van de afstand tot het spuitpistool, de snelheid waarmee het wordt bewogen en de hoek van het pistool. Houd uw spuitpistool dus loodrecht, op een afstand van 10 tot 15 cm, en beweeg het gelijkmatig, niet te snel en niet te langzaam.
Breng meer lagen aan
Ik raad af om meer dan twee lagen aan te brengen, of het nu gaat om acryl- of oplosmiddelhoudende lakken. Ik bedoel twee lagen per sessie: het aanbrengen van drie of vier lagen tegelijk zal zeker een dikkere laag opleveren, maar zal het risico op druppelen vergroten en zal onvermijdelijk de glansgraad verminderen. Dit wordt "begraven" van de vernis genoemd.
U kunt een diep, ultraglanzend oppervlak bereiken door vernis aan te brengen in meerdere sessies, waarbij u altijd 24 uur droogtijd in acht neemt, en door licht te schuren, bijvoorbeeld met P800 schuurpapier.
De beste omstandigheden voor het aanbrengen van vernis op een gitaar
Ik raad u aan een dag te kiezen met een milde of warme temperatuur (minimaal 18°C) en een vrij lage luchtvochtigheid. Als u een polyurethaanlak gebruikt en u gebruikt deze buiten, wees dan voorzichtig met stof, door de lak aan te brengen op een windstille dag en op een schone plaats. U kunt het stof eerst op de grond fixeren door te stofzuigen en vervolgens met een lichte bewatering. Natuurlijk zijn we nooit veilig voor een klein defect, een klein deeltje, een insect dat op de natte lak terechtkomt, maar het is geen groot probleem, want we zullen zien hoe we een gitaarlak kunnen polijsten.
Stap 5 ► Drogen
Laat de lak drogen en uitharden in een droge, koele omgeving (24 uur bij kamertemperatuur). De droogtijd is afhankelijk van de kamertemperatuur en de dikte van het type lak. Het is belangrijk om de gedetailleerde droogtijden op het technische gegevensblad te lezen. Sommige polyurethaanlakken drogen volledig in 24 uur, en uitzonderlijk drogen sommige keramische polyurethaanlakken volledig in 45 minuten.
Over het algemeen is het mogelijk om de gitaar na een paar uur te gaan hanteren en vervoeren.
Voor montage en gebruik raad ik u aan om geduld te hebben en extra uithardingstijd in acht te nemen.
Acryl- of oplosmiddelhoudende lakken harden van nature steeds meer uit gedurende de eerste 7 dagen na het aanbrengen. Het is normaal dat een vingernagel de lak markeert als u hard drukt.
Stap 6 ► Polijsten
Spiegelpolijsten is een optionele stap en kan 24 uur na het aanbrengen van een tweecomponenten polyurethaanlak worden toegepast.
Het verbetert de glans en verwijdert bepaalde micro-onvolkomenheden, zoals sinaasappelschil of stofdeeltjes.
Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over polijsttechnieken voor carrosserieën. Dit zijn in feite precies dezelfde gereedschappen, producten en technieken die je op een gitaar zou gebruiken.
Polijsten doe je met een buffer; er zijn zelfs mini pneumatische polijstmachines (link) met 75mm schijven.
Het verwijderen van defecten wordt uitgevoerd met P1500 of P2000 natte schuurschijven. De glans van de vernis verdwijnt tijdelijk tijdens de eerste fasen. Vervolgens moet er worden gepolijst met 2000 en 4000 schijven en een polijstmiddel. De rotatiesnelheid zorgt voor een temperatuurstijging die de oppervlakteconditie van de vernis zal wijzigen en deze een zeer hoge glans zal geven.
DE VERNIS EN HET GELUID
Als je het aan gitaristen en audiofielen vraagt, is de keuze van de lak erg belangrijk. Sommigen beweren dat het een geheim is dat de kwaliteit van het geluid van de gitaar beïnvloedt. Het is waar dat het type en de dikte van de lak belangrijk zijn voor de akoestiek. Maar profiteerde Stradivarius honderden jaren lang van geavanceerde lakken? De keuze was toen niet zo belangrijk als nu! Volgens Stardust is het belangrijk dat de lak dun is, dat wil zeggen dat de dikte in zijn "droge" toestand niet meer dan 50 µm of 5 keer de diameter van een haar mag bedragen. De flexibiliteit en hardheid van de lak (deze laatste zal in de loop van de tijd toenemen) zijn twee belangrijke parameters.
Kleur toevoegen aan de gitaarlak
Om kleur toe te voegen, zijn er pigmenten en kleurstoffen. Om een transparante kleur in een vernis te creëren en om te kunnen kleuren zonder de achtergrondtextuur te maskeren, mogen alleen transparante kleurstoffen worden gebruikt. Dit zijn geconcentreerde oplosbare tinten die aan de vernis worden toegevoegd in een hoeveelheid van ongeveer 5 tot 7% van het totale gewicht. Deze geconcentreerde inkten worden "Candy"-inkten genoemd.
Er zijn geconcentreerde Candy-inkten in oplosmiddelhoudende fasen.
Er zijn geconcentreerde Candy-inkten in waterige fasen.
Er zijn ook ultrafijne droge parelmoerpigmenten, die aan vernissen kunnen worden toegevoegd om een lichte parelmoerglans aan de afwerking toe te voegen.