Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Comment retoucher une peinture carrosserie ?Hoe carrosserielak bijwerken in 7 stappen?



In een eenvoudige tutorial voor onervaren mensen die voor het eerst carrosserielak willen repareren, presenteren we in 7 stappen alle instructies voor het bijwerken van lak:




Stap 1 ► Schuur het oppervlak
Stap 2 ► Breng een vulmiddel aan en schuur het vervolgens
Stap 3 ► Gebied afbakenen en maskeren
Stap 4 ► Breng de primer aan en schuur vervolgens
Stap 5 ► Breng de verf aan
Stap 6 ► Vernis en smelt
Stap 7 ► Polijsten



Alle stappen voor het bijwerken van auto- of motorlak worden hieronder gedetailleerd beschreven.

Hiervoor volgt een overzicht van de producten en gereedschappen die u nodig hebt, en de werkruimte die u moet voorbereiden voordat u kunt beginnen met het bijwerken van de lak.

Lijst met verbruiksartikelen en gereedschappen voor het retoucheren van een carrosserie

1 Schuurpapier : 220, 320, 500 korrel: voor de verschillende fasen van het schuren van de plamuur en primer
Schuurblok : om vlak en efficiënt te schuren
1 Plamuur Spatel (alleen bij gebruik van stopverf)
1 Kleverige pad : om stof te verzamelen vóór het vernissen
1 spuitpistool (elke nozzle is geschikt, tussen 0,8 en 1,4 mm)
1 Maskeringstape 24 of 48mm papier
1 Ademhalingsmasker

Comment retoucher une peinture carrosserie ?


Lijst met producten voor het retoucheren van carrosserieën:

Ontvetter
Reinigingsverdunner (tenzij schilderen met spuitbussen)
Mastiek (alleen nuttig bij vervorming of zeer aanzienlijke krassen)
Primer
Verf : Originele kleur van het voertuig verkregen met behulp van de kleurcode
Vernis

De meeste producten zijn verkrijgbaar in spuitbussen of via onze website. Aarzel niet om onze technische afdeling om advies te vragen (tech@stardustcolors.com)

Het werkgebied voor het retoucheren van een carrosserie:

Om uzelf te beschermen tegen dampen, werkt u in een goed geventileerde ruimte, d.w.z. een ruimte met voldoende luchtcirculatie (inlaat en uitlaat) om verfdampen tijdens het spuiten snel af te voeren.

Kies een schone, stofvrije en goed verlichte werkruimte. U kunt de vloer en muren natmaken om resterend stof in de lucht op te vangen.


Peinture voitures

Hoe kan ik carrosserielak bijwerken?

Bij het overwegen van carrosserieherstel na een kras of deuk, is het belangrijk om de tijd te nemen om de omvang van de schade te beoordelen, zodat u de nodige stappen en producten kunt kiezen en plannen.

⚠ Uiteraard moet u zich beperken tot de essentiële stappen, met een minimum aan inspanning en het minimum aantal producten: niet alle stappen zijn altijd nodig, afhankelijk van het geval.

Stap 1 ► Schuur het oppervlak

De eerste stap bij het bijwerken van een carrosserie is het schuren met schuurpapier. Hierdoor kunnen de producten zich aan het oppervlak hechten en worden we beschermd tegen afbladderen of slechte prestaties op de lange termijn.

→ Als u een plamuur wilt aanbrengen, moet u deze schuren met P220.
→ Als er primer moet worden aangebracht, schuur dan met P220 of P320.

⚠ Het schuren moet licht en oppervlakkig gebeuren, omdat het niet gaat om het afbijten of verwijderen van de verf en al helemaal niet om het verwijderen van de verschillende lagen die op de carrosserie aanwezig zijn.

U kunt schuren met water of droog schuren.
Voordat u doorgaat naar de volgende stap, brengt u ontvetter aan met een vel papier en maakt u het oppervlak grondig schoon.

Comment retoucher une peinture carrosserie ?Stap 2 ► Breng een vulmiddel aan en schuur het vervolgens

♣ In de meeste gevallen is het bij het bijwerken van carrosserieën niet nodig om filler aan te brengen.

Deze stap omvat het aanbrengen van een dikke laag vulmiddel om de oppervlakteconditie te herstellen na diepe krassen, deuken of stoten.

Mastiek wordt aangebracht wanneer het defect dieper is dan 0,5 mm.

We hebben een tutorial geschreven over het gebruik van mastiek.

De mastiek zorgt voor een directe hechting op het metaal, d.w.z. het plaatwerk van het voertuig, ongeacht of dit gedeeltelijk of volledig blootligt.

De filler gebruikt een rode verharder die ongeveer 2% is. Eenmaal gemengd met zijn verharder, moeten fillers zeer snel worden verwerkt (in minder dan een tot twee minuten) omdat ze zeer snel uitharden. Daarom moeten ze direct op het oppervlak worden aangebracht en gladgestreken met een spatel.

⚠ Het is belangrijk om de filler netjes aan te brengen, want hoe meer overtollige filler er is, hoe langer het schuren zal duren.

De mastiek kan worden geschuurd met P220 en vervolgens met P320 schuurpapier.

Comment retoucher une peinture carrosserie ?Stap 3 ► Gebied afbakenen en maskeren

Voordat u doorgaat met het spuiten van verfproducten, is het belangrijk om de omliggende oppervlakken en delen van de carrosserie te beschermen die niet worden aangetast door de lakbijwerking.

Over het algemeen wordt altijd aanbevolen om een ​​compleet onderdeel te verven en te voorkomen dat u een gedeeltelijk oppervlak verven: een onderdeel kan bijvoorbeeld een motorkap, een deur of een spatbord zijn.

⚠ Plak nooit afplaktape op het centrale gedeelte (rode stippellijnen) van het schilderij: dit zou een duidelijk zichtbare afbakening opleveren.

⚠ Het is niet raadzaam om de hele kamer te schilderen, d.w.z. tot aan de randen: het subtiele verschil in kleur of tint is beter zichtbaar bij een duidelijke afbakening.

Wanneer het bekraste gebied relatief klein is, is het aan te raden om alleen het bekraste gebied te verven, en het te mengen of te schaduwen met de originele kleur op het onderdeel.
Beschermende afplaktape moet daarom rondom het hele onderdeel worden aangebracht (rode doos). Het hele onderdeel moet vooraf worden geschuurd met P500 schuurpapier. Alleen het midden van het onderdeel moet worden gegrond en geverfd. Het hele onderdeel moet worden gevernist tijdens de laatste stap.
Het bijwerken van de verf, met name het gedeeltelijk aanbrengen van vernis, moet zoveel mogelijk worden vermeden. Dit is mogelijk en vereist een speciale techniek die in stap 7 wordt uitgelegd.

Codes couleurs véhicules

Stap 4 ► Breng de primer aan en schuur vervolgens

Het is raadzaam om een ​​primer te gebruiken, zelfs als er geen krassen zijn. Wanneer het oppervlak echter perfect glad is en u alleen de kleur wilt bijwerken, kunt u de primerstap overslaan en de verf direct aanbrengen. In het geval van parelmoerverven moet u de primerstap doorlopen, omdat deze vrij transparant en niet erg dekkend zijn.

Nutsvoorziening :
Primer creëert een perfect oppervlak door zeer fijne onregelmatigheden, kleine gaten, krassen en lichte oneffenheden op te vullen. Het creëert ook een middelgrijze, egale afwerking.
Nadat een mastiek is aangebracht, is een primerfase verplicht: het is niet mogelijk om verf over mastiek aan te brengen.

Eén laag primer staat gelijk aan 0,05 mm, of minimaal 50 micron.
Afhankelijk van de oppervlakteconditie kan het nodig zijn om één tot drie lagen primer aan te brengen.

Verschijning :

Primer is een verf-achtig product met een dikke, maar lichte structuur, waardoor het gemakkelijk te schuren is.

Dit product wordt doorgaans in een grijze kleur geleverd: voor carrosserielakken worden doorgaans RAL 7035 (lichtgrijs), 7040 (middengrijs) en 7016 (donkergrijs) gebruikt. Elke autotint moet op een specifieke grijsreferentie worden aangebracht.

Instructies:
Breng een of meerdere lagen primer aan (5 minuten ertussen).
Laat grondig drogen (2 tot 4 uur bij 20°C).
Schuur met P320, daarna P500.
Het is belangrijk om zoveel mogelijk van de totale dikte van de primer te verwijderen, zonder erdoorheen te gaan.
Inspecteer en voel met de palm van uw hand om de aanwezigheid van oppervlaktedefecten te detecteren.
Ontvet.

U kunt een schuurgids gebruiken om te bepalen of u meer moet schuren of dat u al genoeg hebt geschuurd.

Comment retoucher une peinture carrosserie ?Stap 5 ► Breng de verf aan

Het oppervlak is klaar om te verven: het is schoon, glad en vetvrij.
Een paar seconden voor het verven hoeft u alleen nog maar het oppervlak af te vegen met de kleverige pad om eventueel achtergebleven stof te verzamelen.

De verf moet volgens de gebruiksaanwijzing worden gemengd en moet gebruiksklaar worden gebruikt, met de spuitbus of het verfpistool.

Advies !
♣ Er zijn meerdere lagen nodig om de achtergrond te bedekken. Het is beter om dunnere lagen aan te brengen dan dikke lagen. Breng de lagen altijd van links naar rechts aan, waarbij u een voldoende droogtijd van enkele minuten respecteert, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, tussen elke laag.

♣ Of u nu met een spuitbus of een verfspuitbus schildert, het geheim van succesvol bijwerken is een zeer vloeiende polsbeweging.

Pas indien mogelijk een gemengd effect toe met de originele kleur.

Na het aanbrengen is er visueel verschil te zien tussen de verse, licht glanzende laag en de matte, geschuurde basislaag.

⚠ Breng geen ontvetter aan op verse verf wanneer u direct daarna vernis aanbrengt.

Peinture à effet spécial

Stap 6 ► Vernissen en smelten: laatste stap voor het overspuiten van carrosserie

De vernis moet snel na het schilderen worden aangebracht, gewoon om te profiteren van de natuurlijke samenhang tussen de verse verf en de vernis. Na 30 minuten bij een temperatuur van 20°C is de hechting tussen de verf en de vernis niet meer gegarandeerd zonder schuren. Schuren moet worden vermeden bij het aanbrengen van parelmoer- of metaalverf.

De vernis moet over het gehele werkstuk worden aangebracht, altijd in 2 glanzende lagen, met een tussenpoos van 10 minuten tussen elke laag.

Het geheim van een succesvolle vernis ligt in de “juiste” hoeveelheid product die op de verf wordt aangebracht en daarom moet u op deze twee punten letten:

♦ Afstand tussen het pistool of de spuitbus en de verf
♦ Stabiele bewegingssnelheid

Kun je vernis op een gedeeltelijk oppervlak aanbrengen?

Dit wordt niet aanbevolen, maar is soms noodzakelijk om kosten te besparen op grote onderdelen (zoals een dak of bumper). Om een ​​zichtbare halo rond de vers aangebrachte glanslak over de oude lak te voorkomen, gebruiken sommige schilders een "Blender", een oplosmiddel in een spuitbus, waarmee de vers geschilderde verf over een oud geschilderd oppervlak kan worden geïntegreerd en gemengd.

Vergeet niet om altijd de afplaktape te verwijderen voordat de lak volledig droog is.

Comment retoucher peinture carrosserie ?Stap 7 ► Polijsten en laten glanzen, in geval van microdefecten

Ongeacht de toepassingsomstandigheden en de netheid van de spuiterij, is het onmogelijk om een ​​vlekkeloze vernis te garanderen, zonder de aanwezigheid van stof, insecten, haar of kleine korrels... Oppervlakkige gebreken in een vernis kunnen eenvoudig worden gecorrigeerd door te polijsten.

Op onze site vindt u een complete tutorial over de polijsttechniek.

Wacht 24 uur om er zeker van te zijn dat de lak volledig droog is.
Schuur met 2000 grit, dan 3000 grit en een beetje water om het defect te verwijderen.
Polijst de lak met een polijstpasta en een schapenvacht. De rotatiesnelheid en verhoogde temperatuur herstellen de glans.
Polijst het geheel af met een zwarte schuimpad.

In onze polijstcategorie vindt u alle polijstproducten, waaronder foam schijven, foam, polijstpasta en polijstmiddelen.

De hoeveelheid die u moet plannen voor een touch-up

Een spuitbus met verf, primer of vernis kan een oppervlak van maximaal 0,5 m² (d.w.z. een rechthoek van 1 m lang en 50 cm hoog) in meerdere lagen bedekken.

Om een ​​carrosserieoppervlak van ongeveer 1 m² of minder bij te werken, hebt u minimaal 250 g of 250 ml gebruiksklare verf nodig en dezelfde hoeveelheid voor primer en vernis.

→ Als u een spuitpistool hebt, kies dan voor producten in een blik.

Het is helemaal niet verstandig om te kiezen voor spuitbusverf: spuitbussen bevatten over het algemeen een aanzienlijk deel drijfgas in het totale geadverteerde volume. Dit betekent dat een spuitbus die wordt geadverteerd als 400 ml doorgaans 100 ml verf en 300 ml drijfgas bevat.

Hoe je de lak van een complete autocarrosserie repareert
Hoe polijst en glans je autolak?

Menu

Settings