Polijsten technieken
Polijsten en poetsen zijn technieken waarmee u de glans van uw auto- of motorlak kunt perfectioneren, verbeteren of herstellen tijdens het repareren of bijwerken van de carrosserie.
Hieronder vindt u een handleiding die alle stappen van het polijsten van een lak uitlegt en waarin de verschillende polijst- en poetsproducten voor carrosserie en auto's worden vermeld.
Deze technieken zijn ook toepasbaar op gelakte oppervlakken in de meubel- en interieurontwerpsector.
Het is een geleidelijk proces dat gebruikmaakt van een polijstproces van fijn naar fijn, wat overeenkomt met de termen schuren/polijsten/buffen.
Hoe polijst en glanst u uw carrosserielak?
Nutsvoorziening :
- Voor vers geverfde lakken die volledig droog zijn, als u defecten wilt verwijderen.
- Om "sinaasappelhuid" of gebrek aan glans te verwijderen.
- Voor oude lakken met microkrassen in de oppervlaktelaag.
1 - Schuren/polijsten
1500
Wanneer de vernis ernstig beschadigd is of sinaasappelhuid vertoont, moet het bovenste deel van de vernis verwijderd worden. voordat
na
Om dit te doen, schuurt u het met de hand of met een schuurmachine met korrel 1500 (we raden af om lager te schuren dan 1200).
U kunt het volgende gebruiken:
- ons schuurpapier met korrel 1500
- onze schuurschijven met korrel 1500 met een flexibele steunschijf
droog of nat
Wees altijd voorzichtig dat u nooit de laklaag doorboort, vooral niet aan de randen.
Veeg tussen elke stap alle schuur- en polijstresten weg met een schone microvezeldoek!
3000
Om micro-krassen te verwijderen die ontstaan door schuren met korrel 1500, moet u vervolgens schuren met korrel 3000, nat of droog.
Hiervoor zijn verschillende producten:
- Onze korrel 3000 schuurpapier
- nos disques abrasif 3000
- Onze Mirka korrel 3000 en 4000 schijven
2 - Polijsten
Vervolgens gaan we over tot de polijstfase, waarbij de oppervlakteconditie verder wordt verfijnd.
Het polijsten gebeurt in minimaal 2 fasen.
Als de lak in goede staat is, kunt u direct polijsten, zonder stap 1 te doorlopen.
In dit geval mag u nooit polijsten zonder het oppervlak eerst grondig te reinigen en te ontsmetten!
> Hiervoor gebruiken we
- Isopropylalcohol ontvettingsoplossing
- De kleibar
Meestal wordt een elektrische polijstmachine gebruikt, waarbij u met uw vingers druk uitoefent op de draaiende as en doorgaat tot de polijstpasta droog is.
Gebruik niet te veel polijstpasta!
Hardschuim en wol
Dit zijn de gereedschappen die u op de buffer zult gebruiken om de polijst ruwer te maken:
- Alle harde schuimpads (wit of oranje)
- Natuurlijke wollen pads
Deze materialen zullen de polijstkrassen "snijden"
U moet een "compound" of polijstpasta gebruiken: plaats 5 hazelnoten van het product op de schijf. Plaats vervolgens de schijf op de verschillende toepassingen van de carrosserie om het product te verdelen.
Werk in secties van maximaal 0,5 m tot 1 m² om het product goed te laten werken.
U kunt het oppervlak licht bevochtigen om te smeren met een spuit, maar dit is optioneel.
Poets langzaam en verhoog vervolgens de snelheid tot 1000-1500 tpm.
Werk van links naar rechts in een kruispatroon en vervolgens van boven naar beneden.
Ons merk Mirka® Polarshine 10 is een veelzijdig, zeer efficiënt product dat ideaal is voor alle fasen van het polijsten.
Eindpolijsten met zwarte zachte foam
Voor de uiteindelijke glans kiest u een zachte foam, vooral voor zwarte bodypaint.
Over het algemeen zijn de zachtste foams blauw en zwart.
Gebruik nog steeds Polarshine 10, doe 5 kleine hoeveelheden product op de foam, verdeel over het oppervlak en poets op 1500-2000 rpm.
Reinig met een microvezeldoek: de lak is prachtig!
polijstwas
Het aanbrengen van een wax is optioneel. U kunt een professionele wax gebruiken, zoals Mirka NanoWax, om een beschermende laag te creëren.
Deze waxlaag verdwijnt na de eerste wasbeurt.
Hoe kies je een polijst- en polijstschuim.
Wat is het verschil tussen hard en zacht schuim?
Hard schuim dringt dieper door in de polijst en schuurt het oppervlak.
Fabrikanten gebruiken meestal dezelfde kleurcodes: oranje, wit en geel voor hard schuim en zwart voor zacht polijstschuim.
Wat is het verschil tussen een lamswollen pad en een foam pad?
Lamswol mag alleen worden gebruikt voor grof polijsten en poetsen. Wol heeft meer schurende eigenschappen dan zachte foam pads. Het is het equivalent van een harde foam pad.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het verwarmingsvermogen van wol veel lager dan dat van een foam pad: de warmte die door een foam pad wordt geproduceerd, zorgt ervoor dat de lak gaat glanzen.
Wat is het verschil tussen zacht schuim en wafelschuim?
Waffleschuim produceert minder warmte. Het is gereserveerd voor het laatste polijstwerk. Het gebruik ervan is gespecialiseerd en wordt alleen aanbevolen voor ervaren applicators.
Mirka's SpotRepair micropolijstoplossing
Zo verwijdert u kleine oneffenheden in minder dan 5 minuten met de complete Spot Repair-kit.
Hoe retoucheer je de lak van een autocarrosserie?
Hoe je de lak van je autocarrosserie volledig opnieuw kunt spuiten