Geen producten
Prijzen zijn inclusief BTW
Dit artikel over auto's van Europese merken is bedoeld om kleurcodes auto van de verschillende grote fabrikanten in Europa op autogebied te introduceren. Het is in Europa dat de echte productie-industrie van de eerste auto’s heeft geboren. De eerste voertuigen uitgerust met verbrandingsmotoren werden uitgevonden door een Duitser, de heer Friedrich Benz. Andere industriëlen volgden snel dit voorbeeld door over te stappen op de productie van voertuigen in heel Europa. De meeste huidige autofabrikanten hielden zich toen bezig met andere activiteiten, zoals de vervaardiging van boten of rijtuigen, of metaalbewerking.
Op het Europese continent zijn de leiders op het gebied van de auto-industrie Duits, Italiaans, Frans en Engels. Andere minder bekende kleine fabrikanten bestaan in bepaalde Europese landen zoals Zweden.
Hoewel de industriële productie van voertuigen tijdens de oorlogsperiodes werd stilgelegd, profiteerde het met de eerste tweede wereldoorlog daarentegen van de uitvindingen en technologische inspanningen die tijdens deze crises werden verworven, waarbij de Engineering volledig werd geïnvesteerd in de zoektocht naar oorlogszuchtige innovaties in de prestaties van motoren en vliegende of landmachines.
Na de Tweede Wereldoorlog zorgden veel uitvindingen en verbeteringen ervoor dat de chemische industrie duurzamere, efficiëntere en resistentere verven kon produceren. Met de stijging van de levensstandaard en de toename van de verkoop, werden de kleuren aanvankelijk en een paar eenvoudige tinten vermenigvuldigd en werd het esthetische aspect van de auto essentieel. Het was daarom vanaf de jaren 1950 en 1960 dat de eerste kleurenkaarten verschenen onder autofabrikanten.
Europese autofabrikanten uit die jaren creëerden een groot aantal tinten die werden aangeduid met kleurcodes. Elke auto en elke kleur werd gerefereerd met behulp van cijfers en letters om een code te vormen en vergezeld van een naam die bedoeld was als verkoopargument voor autodealers.
Hoe is een Europese autokleurcode samengesteld? Meestal vinden we deze korte alfanumerieke samenstelling, bijvoorbeeld: AWB.
De naam van de kleur is een bijvoeglijk naamwoord of een eigennaam vergezeld van een kleur, bijvoorbeeld: Peugeot ijswit.
Kampioen van de automobiel in Europa, de grootste fabrikanten op dit gebied zijn Duits en hebben vaak veel Engelse of Italiaanse merken, waaronder prestigieuze merken. We kunnen daarom begrijpen dat de kleurcodes van Duitse auto's vaak ook die van merken zijn zoals Bentley, Rolls-Royce, Mini of Bugatti bijvoorbeeld, omdat er nog veel meer zijn. Elk merk heeft zijn eigen lijst met kleurcodes die soms meer dan honderd bedraagt.
De Spaanse auto-industrie, ontstaan aan het begin van de twintigste eeuw, is vandaag de dag beperkt tot één merk. Als we kijken naar de kleurcodes van Spaanse auto's, vertegenwoordigd door het merk Seat met producties sinds 1960, kunnen we minstens vijftig verschillende kleurreferenties vinden. Tegenwoordig is het merk Seat een vlaggenschip van de Spaanse economie, waardoor het kan profiteren van de inkomsten die worden gegenereerd door bijna 85% van zijn exportproductie.
De in Frankrijk geproduceerde automerken zijn wereldwijd bekend en de kleurcodes van Franse auto's hebben betrekking op verschillende wereldberoemde merken, aangezien Franse fabrikanten allemaal in de top 10 van wereldwijde autofabrikanten staan. Hoewel ze er niet in zijn geslaagd om de reeksen van zogenaamde luxe voertuigen te integreren, staan Franse voertuigen bekend om hun design, comfort en veiligheid, en ook om hun betaalbaarheid.
Als pioniers in het auto-avontuur hebben de Italianen zich van alle andere fabrikanten wereldwijd onderscheiden met de creatie van uitzonderlijke voertuigen, waarvoor de kleurcodes van Italiaanse auto's op dezelfde manier zijn gecreëerd, dat wil zeggen met een lijst van beperkte maar spectaculaire kleuren die de geesten en de mode hebben gemarkeerd zonder dat ze geëvenaard kunnen worden, over de hele wereld. Italiaanse luxevoertuigen genieten een wereldwijde reputatie, met de merken Ferrari, Maserati, Lamborghini en Bugatti, die geen enkele concurrentie van een ander land kunnen verdragen.
In de schaduw van de gigantische fabrikanten die de Europese markt monopoliseerden, zijn er eervolle secundaire maar toch erkende merken ontstaan, zoals bijvoorbeeld Volvo in Zweden. We hebben een artikel geschreven over de kleurcode van Andere Europese auto's, bedoeld voor iedereen die een auto van deze merken bezit en op zoek is naar informatie om hun carrosserie te repareren of opnieuw te spuiten. Hoewel minder gedocumenteerd en verstrekt dan de toonaangevende merken in Europa, bestaan de databases van deze secundaire merken en zijn ze beschikbaar door ons te raadplegen.
Kleurcode van Aziatische auto's
Kleurcode van Amerikaanse auto's
Hoe vind ik een auto kleurcode?
.
.
.
.