Hoe matte vernis aan te brengen: tutorials en oplossingen
Hieronder volgen onze tips voor het verkrijgen van een professionele matte of glanzende carrosserielak.
1/ Wat is het verschil tussen een glanzende, satijnen of matte afwerking?
Nou, het is de mate van spiegelglans die wordt waargenomen onder een hoek van 60°, uitgedrukt op een schaal van 100°.
Glanzende lakken hebben een natte, zeer gladde uitstraling en reflecteren licht (de glans ligt tussen 60 en 95°).
Satijnlakken zijn semi-glanzend of semi-mat. De glansgraad ligt tussen 20 en 40°. Matte lakken moeten daarentegen volledig licht absorberen (de glansgraad van matte afwerkingen ligt tussen 0 en 10°).
Er is een ultramatte vernis van StardustColors, waarvan de glans bijna 0% bedraagt.
2 / Verf een carrosserie mat
Er zijn twee manieren om dit te bereiken:
1 ► Gebruik een matte afwerklak:
Dit bespaart tijd en is praktisch omdat er geen twee lagen (basislaag en blanke lak) nodig zijn.
Het nadeel is dat de kleurkeuze beperkt is en de bestendigheid lager.
StardustColors biedt een ultramatte Wit en Zwart, met een perzikhuideffect in een tweecomponenten polyurethaanversie
2 ► of kies voor de matte vernisoptie:
Dit is de meest aanbevolen oplossing en tevens de meest gebruikte oplossing door professionals.
→ Aanbrengen van een matte basislaag
→ Aanbrengen van matte vernis
*Het grote voordeel is dat het over elke kleur kan worden aangebracht om een matte afwerking te creëren. Het kan een standaardkleur zijn, een dekkende verf, een metallic of parelmoerverf, of zelfs een speciale effectverf zoals kameleon of fluorescerend.
De kenmerken van matte vernissen: weerstand en glans
Weerstand
Matte lakken zijn dunner dan glanzende lakken. Ze drogen ook sneller. Hun vuilbestendigheid is van nature minder goed dan die van klassieke glanzende lakken. Hun krasbestendigheid is ook minder goed dan die van traditionele glanzende lakken. Stardust heeft echter een matte, krasvaste lak ontwikkeld, evenals een zachte, zelfherstellende lak.
Afname van glans
Deze vernissen verlagen het niveau van lichtreflectie. Ze verminderen ook de glans van parelmoer-, metaal- of zelfs kameleonpigmenten.
Het is echter, met name bij autofabrikanten (Mercedes) en scooterfabrikanten (Yamaha), in de mode geraakt om matte lakken te verkiezen boven metallic afwerkingen: dit levert prachtige, zijdezachte en elegante metallic effecten op.
Onder deze matte lakken bevinden zich satijnen (semi-matte) lakken, zoals BS820, die zeer gebruiksvriendelijk zijn en zeer elegante en originele effecten opleveren.
Wilt u een matte vernis aanbrengen over een parelmoer- of metaalachtige afwerking, dan adviseren wij onze matte vernis ST821 (20° glans) of onze matte vernis ST822 (4° glans).
3 / Toepassingsinstructies
Of u nu werkt met BS820 satijnlak of MAT EXTREME lak, het is belangrijk om de volgende mengverhoudingen aan te houden: BS820: 100 delen + 33 delen verharder / niet verdund.
Professionele matte lakken zijn over het algemeen tweecomponenten: ze worden bereid met een verharder en een verdunner. Hun mengsel is langer houdbaar en heeft een kortere droogtijd dan traditionele lakken.
Daarentegen hebben antikras matte lakken (ST833 / ST832) een zeer lange doordroogtijd.
Hier is een voorbeeld van een mengsel:
MAT EXTREME: 100 delen + 20 delen verharder / 15% verdunning
Aanbrengen kan in één of meerdere lagen.
Breng met het spuitpistool twee middelgrote lagen* aan, met een tussenpoos van 5 tot 10 minuten, zodat de oplosmiddelen gedeeltelijk kunnen verdampen.
"Middelgrote lagen": Om een optimaal matte vernis te verkrijgen, moet de schilder niet zoals gebruikelijk streven naar glans met een dikke laag, maar ook te dunne lagen vermijden, zoals meestal het geval is bij basislagen.
In alle gevallen wordt de matte afwerking bereikt nadat de oplosmiddelen volledig zijn verdampt.
4/ Advies !
Vermijd krassen op matte lakken, die gevoeliger zijn voor vlekken.
Behalve Matte Extreme-lak, die bijzonder bestendig is.
Een goede referentie: deze wordt gebruikt om Téfal-pannengrepen te verven.
Gebruik op parelmoer- of metallic carrosserielakken alleen glanzende of satijnen lakken.
Gebruik geen Matte Extreme-lak.
Matte vernis repareren of retoucheren
Als u een defect, stof of korrel hebt, kunt u met een Mirka 3000 of 4000 een "delete" met een defect achter een lettertype schrijven.
Het resultaat is onbevredigend, ondanks het glansverschil van het geretoucheerde gebied. Het is echter niet mogelijk om de matte vernis op het hele stuk aan te brengen.
Complete verfsets
Primers
Vernissen en afwerkingen
Aanvullende producten voor carrosserieverf
Epoxyverf voor velgen
Soorten carrosserieverven
Hoe de carrosserie voorbereiden op het verven
RAL-kleur – RAL-verf