Hoe breng ik carrosserielak aan?
De afwerking van de buitenkant is het eerste wat iemand opmerkt bij het zien van zijn auto. De kwaliteit en duurzaamheid van auto- en carrosserielakken weerspiegelen de kwaliteit van de auto zelf
Glans en duurzaamheid:
De lak is de laatste laag die in contact komt met de omgeving. Het vertegenwoordigt de grootste hoeveelheid prestaties en chemische en technologische innovatie. Autolak moet bestand zijn tegen weersomstandigheden, brandstoffen, zon, hitte, vogelpoep, slijtage, reinigingsmiddelen en wasbeurten, zonder zijn glans te verliezen.
Tutorial: Hoe lak je je auto en carrosserie?
Hieronder vindt u gedetailleerde instructies voor elke stap:
Stap 1 ► Het oppervlak voorbereiden
Stap 2 ► De lak mengen
Stap 3 ► De lak aanbrengen met een spuitpistool of spuitbus
Stap 4 ► Drogen
Soorten carrosserielakken voor auto's, motoren en fietsen
Tegenwoordig zijn bijna alle lakken, gebaseerd op de huidige kennis en de huidige stand van zaken in de chemische industrie, 2C-acrylaatpolyurethaanlakken op basis van oplosmiddelen.
Celluloselakken zijn al lang geleden afgeschaft, epoxylakken zijn niet bestand tegen zonlicht en lakken op waterbasis zijn niet opgewassen tegen deze taak. Acrylaatlakken op basis van oplosmiddelen domineren de markt al zo'n dertig jaar duidelijk, dankzij hun eigenschappen, hun slijtvastheid en zonlichtbestendigheid, en hun glans.
Tegenwoordig worden de volgende lakken het meest gebruikt:
- UHS snelle blanke lak: Voor bijwerken, geen bakken nodig en om een snelle voertuigwissel in de werkplaats te garanderen.
- Klassieke UHS-lak: voor complete of gedeeltelijke lakwerkzaamheden, voor alle soorten voertuigen.
- Spuitvernis: voor personen die geen apparatuur hebben.
In deze lijst zijn geen nagellakken opgenomen die in reguliere winkels worden verkocht, omdat deze niet professioneel en betrouwbaar zijn.
♦ Schuurbladen P500
♦ Ontvetter
♦ Klevende tampons
Stap 1 ► Voorbereiding van de steun
De laatste stap bij het lakken van carrosserieën is cruciaal en delicaat. De oppervlaktevoorbereiding moet met de grootste zorg worden uitgevoerd.
Schuren
Dit begint met schuren, tenzij de lak direct nat-in-nat met blanke lak wordt bedekt.
Schuren moet gebeuren met schuurpapier met korrel P500.
Dit geldt voor de meeste blanke lakken en deze duidelijke instructie staat in het technische informatieblad van de blanke lak. Er zijn enkele high-solid blanke lakken waarvoor het technische informatieblad schuren met schuurpapier met korrel P320 aanbeveelt.
Het is mogelijk om te schuren met schuurpapier met korrel P600, P800 of P1000; dit levert echter geen betere resultaten op qua glans en doet daarom elke garantie op een goede hechting en duurzaamheid teniet.
Ontvetten
Als het oppervlak na het schuren enige tijd aan verontreinigingen of aan de buitenlucht is blootgesteld, kan het lakoppervlak verontreinigd zijn. Dit kan onzichtbaar vuil, vet of siliconen zijn, en al deze verontreinigingen kunnen defecten veroorzaken die op de vers aangebrachte vernis verschijnen.
Ontvetter is een onschadelijk oplosmiddel voor verf dat met een papieren handdoek op het oppervlak wordt aangebracht.
⚠ Het is belangrijk om de ontvetter te verwijderen met een andere schone, droge papieren handdoek, zonder te wachten tot deze verdampt of in de verf vast komt te zitten!
Dust off
Vlak voor het verven moet de schilder stof van het oppervlak verwijderen. Dit doet hij met een spuitpistool, waarbij hij lucht op het oppervlak blaast. Je kunt ook een klevende tampons over de verf halen, waarbij je met je hand, zonder druk uit te oefenen, de laatste restjes stof verzamelt.
Het is ook handig om extra voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het hele schilderspak eraf blazen met een spuitpistool of een blazer.
♣ Hoe gebruik je de kleefpad? Veel mensen gebruiken hem niet correct. Het is belangrijk om de pad volledig uit te vouwen en hem vervolgens voorzichtig tot een prop te verfrommelen voordat je hem gebruikt. Deze pad is niet ontworpen om grote hoeveelheden stof op te vangen, met name schuurresten. Het is een delicate pad die zeer effectief is in het opvangen van de laatste, lichte stofresten. Vouw hem na gebruik zorgvuldig op en bewaar hem in de bijbehorende zak om uitdroging te voorkomen.
Stap 2 ► De vernis mengen
Blanke lakken voor carrosserieën zijn tweecomponentenproducten, waarvan de uitharding en droging tot stand komen door een chemische reactie tussen de blanke lak en de verharder.
De spuiter mag alleen de benodigde hoeveelheid blanke lak mengen, aangezien het eindproduct slechts 30 tot 60 minuten houdbaar is.
De meeste blanke lakken voor auto's worden gemengd in een verhouding van 3:1 of 2:1.
Deze verhoudingen verwijzen naar de verhouding blanke lak tot verharder.
Hier zijn enkele voorbeelden:
3:1 → 300 g blanke lak + 100 g verharder
3:1 → 600 ml blanke lak + 200 ml verharder
2:1 → 1 l blanke lak + 0,5 l verharder
2:1 → 200 g blanke lak + 100 g verharder
Hoe maak ik een exact polijstmengsel?
Om correct te mengen, moet u eerst de technische fiche raadplegen. Hier vindt u de menginstructies, die worden aangegeven in volume (in ml) of in gewicht (g). De grootste precisie wordt uiteraard bereikt met een weegschaal. Perfecte nauwkeurigheid is niet absoluut noodzakelijk en een afwijking tot 5% van de aanbevolen mix is acceptabel, zonder grote problemen.
Roer met een liniaal in een 8-vormige beweging en laat 5 minuten staan.
Hoe gebruik je een mengbeker met schaalverdeling?
Het is mogelijk om een maatbeker met schaalverdeling te gebruiken. Er zijn maatbekers van 600 ml of 1400 ml met schaalverdeling voor 4:1, 3:1, 2:1 of zelfs 1:1 mengsels... en dit maakt mengen zonder weegschaal mogelijk.
1 → Raadpleeg de mengmarkering die overeenkomt met uw vernis (bijvoorbeeld: 3:1)
2 → Vul het vernisgedeelte tot aan de markering "3"
3 → Voeg het verhardergedeelte toe tot aan de markering "1"
De dunnere
Verdunning wordt altijd aangeraden in plaats van opgelegd. De verdunning kan vrij worden aangepast, afhankelijk van de grootte van de spuitmond. Voeg natuurlijk niet te veel verdunning toe, aangezien dit het risico op druipen kan vergroten en ook de glansgraad kan beïnvloeden. De regel is om slechts de minimale hoeveelheid verdunning toe te voegen. De hoeveelheid verdunning wordt over het algemeen gemeten op basis van de hoeveelheid vernis (verharder niet inbegrepen).
Het Potlife
Dit is een Engelse term die vaak in het vocabulaire van schilders voorkomt: de potlife of houdbaarheid van het mengsel, gedurende welke de vernis gebruikt kan worden. Na deze tijd wordt de vernis te dik en begint uit te harden, waardoor deze niet meer gebruikt kan worden. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de potlife van de vernis, vooral bij gebruik van een snelhardende vernis, en nog meer bij een warme omgevingstemperatuur.
Een vernis moet binnen 5 minuten na het mengen worden gebruikt, en over het algemeen binnen 30 minuten.
Stap 3 ► Vernis aanbrengen met een spuitpistool of spuitbus
Je kunt verschillende instructies vinden op de etiketten, technische fiches of websites van autolakken. Deze instructies verschillen soms aanzienlijk van elkaar: het aantal lagen, de aanbevolen dikte, het gewicht per vierkante meter, enzovoort. Al deze details geven aan hoeveel verf de spuiter op het oppervlak moet aanbrengen.
Een beetje theorie
Om een mooie glanzende vernis te krijgen, is het essentieel om de juiste hoeveelheid op de verf aan te brengen:
→ Als er te weinig vernis wordt aangebracht, kan deze vernis niet goed egaliseren en gladstrijken. Bovendien biedt een te lage laagdikte onvoldoende bescherming.
→ Omgekeerd, als er te veel vernis wordt aangebracht, ontstaan er in eerste instantie druppels en is er kans op glansverlies. Bovendien is het belangrijk om te weten dat het aanbrengen van te veel vernis de verf verzwakt en het risico op afbladderen of barsten vergroot.
De juiste laagdikte voor een vernis is ongeveer 50 µm droog, wat overeenkomt met ongeveer twee lagen.
Sommige moderne, hoogwaardige (UHS) lakken bevatten minder verdampbare oplosmiddelen en meer vaste stoffen: voor deze lakken raden fabrikanten soms aan om eerst een halve laag aan te brengen, daarna een volle laag, wat uiteindelijk een laagdikte van 50 µm droog oplevert.
Het vernis spuiten
Het succes van een glanzende blanke lak hangt voornamelijk af van de hoeveelheid blanke lak die op het oppervlak wordt aangebracht. Het is ook belangrijk om te werken in een droge omgeving met een temperatuur van 15 tot 25 °C. Met de speciale verharders die wij aanbieden, kunt u bij koud of warm weer werken.
Hier zijn enkele praktische tips voor het succesvol aanbrengen van blanke lak op carrosserieën:
Stel de druk van het spuitpistool in op 2,5-3 bar en open de spuithoek maximaal. Druk de trekker volledig in om zoveel mogelijk product te spuiten. De applicatiemethode met een spuitbus is vergelijkbaar met die van een verfspuit. De spuitbus moet een vlakstraalsproeikop hebben.
Breng een middelgrote laag aan en wacht vervolgens 7 tot 10 minuten voordat u een tweede laag aanbrengt. Deze tweede en laatste laag moet perfect glanzend zijn. Spuit nooit drie lagen.
1 ► Houd het pistool 15 cm van het oppervlak.
2 ► Houd het pistool altijd loodrecht op het oppervlak: houd uw pols flexibel om alle vormen en contouren van de carrosserie te volgen.
3 ► Zorg voor een constante, aangepaste snelheid om voldoende product aan te brengen. Als het pistool te snel beweegt, spuit het niet genoeg blanke lak; omgekeerd, als het te langzaam beweegt, brengt het te veel blanke lak aan.
4 ► Spuit altijd van links naar rechts en vervolgens van rechts naar links, waarbij elke laag 50% overlapt.
(afbeelding toont overlappende lagen)
Stap 4 ► Drogen
De meeste blanke lakken zijn ontworpen om uit te harden, te drogen en te verharden bij kamertemperatuur (ongeveer 20 °C). Sommige sneldrogende blanke lakken kunnen al binnen 45 minuten drogen, terwijl de meeste conventionele blanke lakken binnen 12 tot 24 uur uitharden.
Het is belangrijk om de blanke lak tijdens het drogen te beschermen tegen stof en vocht.
Het drogen van blanke lak bestaat uit verschillende fasen:
*Stofvrij: Dit is een van de eerste fasen van het drogen van de blanke lak, meer specifiek de tijd waarna stof zich niet meer aan de blanke lak kan hechten.
*Kleefvrij: Dit is de tijd waarna een onderdeel licht aangeraakt of aangeraakt mag worden.
*Volledig droog: Dit is de tijd waarna de blanke lak als droog wordt beschouwd.
*Ingebruikname: Dit is de tijd waarna het voertuig of object kan worden gebruikt of bereden. Dit verschilt niet veel van "volledig droog".
*Volledig en optimaal uitharden: Dit is een langere periode (meestal enkele dagen) waarin de lak zijn maximale uitharding heeft bereikt.
Koken of geforceerd drogen
De uitharding en polymerisatie van de lak kan worden versneld door de temperatuur te verhogen. Dit is niet nodig om een mooie lak te verkrijgen. Dit verhoogt de productiviteit van professionele spuiters en de doorloopsnelheid van onderdelen in de werkplaats, waardoor het voertuig sneller bij de klant kan worden afgeleverd.
Of u nu bakt in een oven (op 40-60 °C) of droogt met infraroodlampen of zelfs ultravioletlampen, het is belangrijk om een uitdamptijd aan te houden voordat u bakt.
* Uitdamptijd: de oplosmiddelen in de vernis hebben ongeveer tien minuten nodig om te ontsnappen en te verdampen. Wanneer deze tijd niet wordt aangehouden, sluit de oppervlaktelaag van de vernis en raken de oplosmiddelen ingesloten in de vernisfilm. Dit is de belangrijkste oorzaak van microbelletjes.
Soorten carrosserievernis
Talrijke ontwikkelingen hebben geleid tot de ontwikkeling van High Solid tweecomponenten blanke lakken.
De BS-toplakken van StardustColors zijn allemaal HS- of UHS-tweecomponenten blanke lakken voor de auto-industrie met superieure eigenschappen, uitzonderlijke hardheid en een zeer hoge "natte look"-glans. Ze bieden ook een uitstekende droogsnelheid en zijn gemakkelijk te polijsten.
Een hoogwaardige blanke lak moet een goede dikte hebben en een sterk glanzend lakeffect. Maar hij moet ook zijn bestendigheid en duurzaamheid in de loop der tijd bewijzen. Daarom zijn de BS-blanke lakken van StardustColors succesvol getest onder extreme omstandigheden: in de extreme kou van Rusland, maar ook in Griekenland, met hoge temperaturen en maximale blootstelling aan uv-straling.
In het bijzonder bieden wij acrylvernissen aan.
Wat zijn de beste autopoetsmiddelen?
Hier is een rangschikking van de huidige blanke lakken voor auto's:
LS: Laag Vast / MS: Gemiddeld Vast / HS: Hoog Vast / UHS: Ultra Hoog Vast
Carrosserievernissen en hun verharders:
Les vernis auto proposés par StardustColors offrent un grand avantage: Ils proposent une gamme de 3 vitesses de durcisseurs et de diluants, afin de s'adapter à chaque conditions de températures, et aussi à la taille des pièces à vernir:
Hiver : De 5 à 15°C : Durcisseur et diluant rapide
Intermédiaire : De 15 à 25°C : Durcisseur et diluant normal
Eté : De 25 à 35°C : Durcisseur et diluant lent
L'application :
Er zijn blanke lakken die twee lagen vereisen en specifieke enkellaagse blanke lakken (zoals UHS-lak).
Enkellaagse blanke lakken moeten normaal gesproken in één dikke laag worden aangebracht. Conventionele blanke lakken (zoals HS-autolak) worden aangebracht met een eerste laag van normale dikte, waarbij een licht verdund mengsel wordt gebruikt om een niet-glad hechtoppervlak te creëren. Na een geschikte tijd (tussen 5 en 20 minuten, afhankelijk van de temperatuur en het type verharder) wordt de tweede laatste laag aangebracht. Deze laag moet nat en dik zijn, waardoor een glad, spiegelend oppervlak ontstaat wanneer het droogt, zonder te druipen, dankzij de eerste laag, die ongelijkmatig is en binnen 5 tot 20 minuten licht zal "uitharden".
Het aanbrengen van blanke lak is een delicate kwestie en vereist een zekere mate van controle over de blanke lak, maar bovenal nauwgezette voorbereiding en applicatie. Er kunnen veel fouten optreden:
Gaten, microluchtbelletjes, vlekken, druppels, sinaasappelschil, gebrek aan glans, afbladderen
Hier zijn enkele tips om al deze fouten te voorkomen:
-
Reinig het oppervlak grondig vóór het lakken (stof, vet, siliconen, was, schuurresten).
-
Gebruik een schuursponsje om eventueel achtergebleven stof te verwijderen.
-
Raak een oppervlak niet aan nadat het is gereinigd.
-
Zorg ervoor dat de primer volledig droog is (oplosmiddelen zijn verdampt, watergedragen lakken zijn opgedroogd).
-
Zorg ervoor dat het oppervlak niet te heet is.
-
Zorg ervoor dat alle resten ontvetter zijn verwijderd.
-
Zorg ervoor dat het oppervlak volledig droog is vóór het verven.
-
Zorg ervoor dat het compatibel is met de primers.
-
Verwijder al het vocht uit de slangen en compressoren.
-
Ontlucht regelmatig uw compressor en drukregelaar.
-
Stel uw spuitpistool correct af (luchtdruk en spuitpatroon).
-
Gebruik een perfect schoon en droog spuitpistool.
-
Gebruik de juiste verharder en verdunner voor de lak.
-
Gebruik de juiste hoeveelheid verharder en verdunner.
-
Pas de viscositeit van het mengsel aan voor een goede dekking. Vloeibaarheid
-
Gebruik de juiste verharder en verdunner voor de temperatuur
-
Zorg voor de juiste temperatuur in de spuitcabine
-
Spuit op de juiste afstand van het oppervlak
-
Spuit bij normale luchtvochtigheid
-
Houd de juiste tijd aan tussen de lagen blanke lak
-
Houd de blanke lak uit de buurt van water tijdens het drogen
-
Houd de droogtijd aan voor levering
-
Niet drogen met een ventilator
-
Grondig schuren met een fijne korrel
Polijsten en poetsen:
StardustColors biedt een complete lijn schuurpapier tegen groothandelsprijzen voor professionals. Exclusieve en ultrafijne polijstkorrels zijn beschikbaar: 2000, 3000 en zelfs 5000!
Speciale autolakken om te ontdekken:
StardustColors Matte Vernis
Candyvernissen
Spuitvernis
UHS-vernis
MS-vernis
HS-vernis
Snel drogende vernis
Autolakspray
Keramische vernis
Hoe behoud je de glans van een carrosserielak?