Wat zijn de oplossingen voor vernisdefecten en “sinaasappelhuid”?
In de vele schildersberoepen, zoals de industrie, bottelarij, lakwerk of carrosseriebouw, is de laatste stap over het algemeen het afdekken en aflakken van de verf met vernis.
Vernis is een glanzende, transparante laag die de lak beschermt en het uiterlijk ervan verbetert door een gladde, glanzende afwerking te creëren. Hier kunnen verschillende lelijke defecten ontstaan, waarvan de bekendste "sinaasappelhuid" is. De term "sinaasappelhuid" in de schilderkunst verwijst naar een visueel defect als gevolg van een slechte applicatietechniek, slechte droging of zelfs slechte applicatieomstandigheden.
In dit artikel geven we:
► advies om sinaasappelhuid te voorkomen
► een handleiding om sinaasappelhuiddefecten te corrigeren
► een handleiding om de 5 andere veelvoorkomende lakdefecten te voorkomen en te corrigeren
MOTORFIETS ► Verfsets met motoreffect
FIETS ►complete paint kits for bicycles
AUTO ►Complete speciale verfsets voor auto's
Sinaasappelhuid op een blanke lak ziet eruit als een gerimpeld, ruw en onvolmaakt oppervlak. Om een perfecte glans te bereiken, moet het oppervlak van deze blanke lak perfect glad zijn. En als de lak een donkere kleur heeft, kan de afbeelding ervan als een spiegel worden weerspiegeld. Omgekeerd, wanneer er oppervlaktedefecten zijn, neemt de glans af en zijn de reliëfs van het oppervlak zowel van dichtbij als van veraf zichtbaar, waardoor de glans aanzienlijk afneemt.
Bij auto carrosserieverf is de laatste fase van het aanbrengen van de blanke lak duidelijk een van de belangrijkste, omdat alle voorgaande stappen worden afgerond met een perfect geschuurde primer en een zeer fijne en zeer gladde, matte basislak. Het is ook de blanke lak die alle parelmoer- en metaaldeeltjes eronder laat glanzen.
Het aanbrengen van een blanke lak is altijd lastig, in tegenstelling tot de spuit- en grondlaagfases, die door alle spuiters als veel eenvoudiger worden beschouwd. Het geheim van een succesvolle vernis is een reeks parameters en regels die moeten worden gerespecteerd, zonder welke allerlei defecten kunnen ontstaan en al het goede werk dat vooraf is gedaan, kunnen verpesten.
Wij nodigen u uit om onze tutorial te lezen over "het correct aanbrengen van carrosserielak".
Advies om sinaasappelhuid- en lakdefecten te voorkomen?
1 ► Stel uw verfspuit goed af:
Voor een glanzende afwerking moet een vernis in één keer in een dikke laag worden aangebracht.
Gebruik een spuitmond met voldoende diameter (1,3-15 mm).
Open het "platte" spuitpatroon op maximaal.
Stel de luchtstroom in op 3 bar.
De trekker moet volledig kunnen worden ingedrukt zonder het bereik te beperken.
2 ► De vernis mengen
Een vernis die niet voldoende verdund is, kan niet goed rekken en egaliseren. Een te verdunde vernis kan daarentegen uitlopen en zijn glans verliezen.
Gebruik een verharder die geschikt is voor de omgevingstemperatuur bij het aanbrengen.
Voeg de minimaal benodigde hoeveelheid verdunner toe.
Gebruik de vernis 5 minuten na het mengen en 20-30 minuten vóór het mengen.
3 ► Omgevingstemperatuur
Het is belangrijk om de applicatieomstandigheden te controleren en te beheersen. Een van de meest voorkomende oorzaken van sinaasappelhuid is een te hoge omgevingstemperatuur.
Verf in een droge, niet-vochtige omgeving.
Verf bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden Celsius.
Het is mogelijk om te schilderen bij koude of zeer warme temperaturen, met een geschikte verharder en verdunner, zowel langzaam als snel.
4 ► De applicatie
Dit is de laatste parameter die u moet controleren om sinaasappelhuid te voorkomen. Dit betreft de manier waarop u met het spuitpistool werkt. Sinaasappelhuid is vaak een gebrek aan glans en vormt een korrelig oppervlak, veroorzaakt door een te dunne vernislaag.
Pas de bewegingssnelheid van links naar rechts aan: als deze te snel is, wordt er te weinig vernis aangebracht.
Pas de afstand van het spuitpistool tot het oppervlak aan: als het pistool te ver weg staat (+15 cm), kan de vernis gedeeltelijk verdampen voordat deze het oppervlak raakt, en kan er een gebrek aan aangebrachte dikte ontstaan. Druk de trekker van het spuitpistool volledig in. Breng geen dunne laag aan tijdens het lakken.
Een goede en optimale applicatie van vernis begint met de juiste afstelling van het spuitpistool. Dit vereist voldoende luchtstroom en een maximale spuitopening bij het verven van een groot oppervlak, zoals een auto of motor.
Ten tweede is er het mengen. Zoals met alles in de carrosserie is zorgvuldige en minutieuze behandeling voldoende om allerlei problemen te voorkomen, waarvan de oorzaken moeilijk te achterhalen zijn. Het mengsel moet nauwkeurig worden samengesteld en 5 minuten rusten zodat de polymerisatie kan beginnen. Aan de andere kant mag dit mengsel niet langer dan de "potlife"-periode worden gebruikt.
Verdunning is een belangrijk punt. Ten eerste, overdrijf nooit met de hoeveelheid verdunner in de blanke lak. Te veel verdunner kan er niet alleen voor zorgen dat de blanke lak uitloopt, maar het zal ook de glans verminderen, omdat er tijdens het drogen te veel oplosmiddel door de blanke laklaag moet verdampen.
Dit is het derde en waarschijnlijk belangrijkste punt om sinaasappelhuid in de blanke lak te voorkomen. Het is belangrijk om goed rekening te houden met de snelheid van de verdunner en verharder, evenals met de omgevingstemperatuur. Sinaasappelhuid ontstaat vaak tijdens het drogen van de lak, wanneer de verharder of verdunner te snel droogt en/of de omgevingstemperatuur te hoog is. In dit geval droogt het lakoppervlak te snel en gaat het rimpelen. Het is prima mogelijk om bij een zomertemperatuur van 30° te schilderen en een vernis te verkrijgen zonder sinaasappelhuid, door een langzame verharder en een langzame verdunner te gebruiken.
Tenslotte is hier onze vierde tip, essentieel voor het succesvol aanbrengen van vernis. Vaak is het sinaasappelhuideffect simpelweg te wijten aan een applicatieprobleem. Als je niet genoeg nagellak in één laag aanbrengt, vaak uit angst voor druipen, is de nagellak niet voldoende geprepareerd om zichzelf glad te strijken. Om een strak, glad en glanzend oppervlak te krijgen, is het essentieel om een voldoende dikke laag aan te brengen.
Het corrigeren van het ‘sinaasappelhuid’-fenomeen op een carrosserielak
Er zijn twee belangrijke oplossingen:
1 ► Schuren en vervolgens een nieuwe vernislaag aanbrengen, of
2 ► Polijsten (mogelijk bij een matig defect)
Het is heel eenvoudig om het uiterlijk van een vernis te corrigeren door de applicatie te herhalen. Dit kan na een paar uur voor een snelle vernis of de volgende dag voor een klassieke vernis. De procedure is als volgt: schuur eerst het oppervlak met schuurpapier met korrel P500 en een beetje water.
Schuren egaliseert de oneffen randen van de vernis en maakt het oppervlak glad. Schuren met water zorgt voor een soepelere beweging en minder verstopping van het schuurpapier.
Nee, u mag geen fijner schuurpapier gebruiken, zoals veel professionele schilders of amateur-applicators doen. Wilt u een perfecte hechting van de vernis op de vernis garanderen, volg dan gewoon de aanbevelingen in het technische gegevensblad van de fabrikant van deze vernis: boven P500 zitten we normaal gesproken buiten de aanbevelingen, ook al hecht een vernis in de praktijk blijkbaar goed op een oppervlak dat is geschuurd met P800 of P1000.
Correctie van sinaasappelschil door polijsten
Dit is vaak de voorkeurstechniek voor applicateurs, hoewel het vaak evenveel, zo niet meer, werk kost dan het aanbrengen van een nieuwe laag blanke lak.
Polijsten zal min of meer gemakkelijk zijn, afhankelijk van de ernst van de sinaasappelhuid.
Begin met het verminderen van de reliëfdefecten met een P1500, vervolgens P2000 en P3000 schuurschijf. De glans wordt vervolgens "kunstmatig" hersteld door te polijsten met een schapenvachtpad en vervolgens een zeer fijne zwarte schuimpad.
Polijsten is een goede optie wanneer u de auto niet opnieuw door de spuitcabine wilt halen en het defectgebied redelijk klein is.
Hoe voorkom je verschillende defecten in carrosserielak?
>Hieronder presenteren we de 5 meest voorkomende lakdefecten, met tips om ze te voorkomen en de juiste correctietechniek voor elk geval.
1 ► Verlies van glans
2 ► LMicrobelletjes
3 ► Gaten of siliconen
4 ► Loslatingen
5 ► Druppels en uitlopers
Lakken is de moeilijkste taak; het is de meest delicate finishing touch die alle inspanning en het spuitwerk dat al is verricht, bekroont. Hoe bereik je maximale glans, en vooral hoe behoud je de glans van een blanke lak voor carrosserieën, die vaak direct na het aanbrengen of tijdens het drogen gebreken vertoont?
Ten eerste zijn er klassieke blanke lakken voor auto's, die lang drogen en waarvoor moffelen wordt aanbevolen, en blanke lakken voor carrosserieën, ook wel "luchtdrogende" blanke lakken genoemd, die snel drogen en worden gebruikt voor kleine oppervlakken.
Tijdens het desolvateren (verdampen van de oplosmiddelen), vervolgens het "touch" drogen (oppervlakteverharding) en ten slotte het volledig drogen, is het mogelijk om de perfecte glans van de glanzende, transparante aflak te zien afnemen, met bijvoorbeeld het verschijnen van, om maar een paar van de meest voorkomende gebreken te noemen, druppels, microbelletjes en dofheid (het verlies van glans).
1 - Verlies van glans, of “begraven” van de vernis
Symptoom: Bij het aanbrengen is de vernis perfect glanzend, maar zodra deze droogt, verdwijnt de glans en blijft er een satijnachtig, oneffen oppervlak over.
Veel voorkomende oorzaken
♦ De verharder is beschadigd omdat deze te oud is, te veel is geventileerd of te lang op een warme plaats is bewaard.
♦ De applicatie- en droogtemperatuur zijn te hoog. Het is belangrijk om de vernis te laten drogen bij kamertemperatuur (20-25 °C). Wanneer de oppervlaktefilm van de natte vernis te snel droogt, worden de oplosmiddelen in de kern van de vernis vastgehouden. Ook bij het bakken zonder ongeveer tien minuten te wachten tot de oplosmiddelen zijn verdampt, kan dit soort defecten optreden.
♦ Overtollig verdunningsmiddel: Het is belangrijk om een minimale hoeveelheid verdunningsmiddel aan het vernismengsel toe te voegen. Verdunningsmiddel zorgt voor een perfect glad en glanzend oppervlak tijdens het aanbrengen, terwijl overtollig verdunningsmiddel de glans van de vernishars tijdens het drogen beïnvloedt
♣ Correctieve maatregelen: dit bestaat simpelweg uit licht schuren en vervolgens de vernis correct opnieuw aanbrengen.
2 – Microbellen
Symptoom: Enkele minuten na het lakken verschijnen er microbelletjes in de vorm van talloze microscopisch kleine puntjes in de dikte van de vernis. Dit zijn microbelletjes van oplosmiddelen.
Breng een onberispelijke carrosserielak aan
Microbelletjes ontstaan doordat oplosmiddelen in de verf- of vernislagen vastzitten, bijvoorbeeld door een te snelle opeenvolging van lagen en/of een te hoge omgevingstemperatuur. Wie dit probleem eenmaal heeft ondervonden, neemt de instructies op het technische gegevensblad doorgaans niet meer licht op... Want de winst van een paar minuten is dat je alles opnieuw moet schuren en de hele klus opnieuw moet beginnen.
De oorzaken:
♦ Er zijn te veel lagen primer of verf aangebracht. Het is aan te raden de vereiste hoeveelheid aan te brengen en niet te dik.
♦ De wachttijd tussen de lagen werd niet gerespecteerd. De lagen werden te snel aangebracht.
♦ Verf en andere primers werden aangebracht in een te warme omgeving: de oppervlaktelaag sloot zich zonder dat het oplosmiddel kon ontsnappen.
♣ Correctieve maatregelen: Om dit type defect in een vernis te corrigeren, schuurt u deze eenvoudig met schuurpapier P500, ten minste tot de diepte van de luchtbelletjes. Breng vervolgens nieuwe vernislagen aan. Dit is over het algemeen voldoende om het defect door de microluchtbelletjes volledig te verwijderen.
3 - Gaten of siliconen
Symptoom: Dit is een veelvoorkomend defect dat kan optreden bij het aanbrengen van blanke lak op carrosserieën. Dit defect manifesteert zich door het verschijnen van gaatjes tot 3 mm, waardoor de lak bloot komt te liggen. Dit zijn openingen in de blanke lak: de blanke lak kan het oppervlak niet goed bevochtigen en uitvloeien. Dit wijst op een defect in de oppervlaktespanning, of incompatibiliteit, meestal veroorzaakt door onzichtbare vervuiling, met name de aanwezigheid van siliconendeeltjes.
Zorgvuldig ontvetten vóór het aanbrengen van de blanke lak voorkomt dit type defect doorgaans.
♣ Correctieve maatregelen: Om dit soort defecten te corrigeren, schuurt u het oppervlak eerst met schuurpapier P500. Controleer voordat u de vernis opnieuw aanbrengt of het spuitpistool of de gebruikte vernis niet vervuild is.
Het is niet nodig om de vernis volledig te schuren. Het is prima mogelijk om de openingen te laten zitten en de vernis tot de helft of driekwart van de dikte te schuren.
Breng vervolgens twee nieuwe vernislagen aan. Het is belangrijk om te beginnen met één of twee zeer dunne en/of verdunde primerlagen om te voorkomen dat de vernis weer opengaat. Pas na 10 minuten kan een nieuwe, dikke, glanzende vernislaag worden aangebracht.
4 – Loslatingen
Symptoom: Dit defect treedt vooral op bij perfect droge en uitgeharde blanke lakken. Dit defect komt vaak voor bij oudere voertuigen, waarbij een groot deel van de blanke lak loslaat van de basislak en in vlekken afbladdert.
De oorzaak van dit defect is duidelijk te identificeren, aangezien het een hechtingsdefect is als gevolg van onjuiste applicatie. Dit kan in de volgende twee gevallen voorkomen:
♦ De blanke lak is aangebracht op droge, ongeschuurde lak, of op een lak die te fijn is geschuurd: het is absoluut noodzakelijk om de lak te schuren met de korrel die wordt aanbevolen in het technische gegevensblad van de blanke lak. Over het algemeen garandeert fijner schuren dan P500 geen goede hechting.
♦ De blanke lak is "nat-in-nat" aangebracht, maar de tijdslimiet werd niet gehaald, of te hoge temperaturen zorgden ervoor dat de basislak sneller droogde dan verwacht: het lakoppervlak sloot en de blanke lak kon niet goed hechten.
♣ Correctieve maatregelen: dit bestaat uit het wegblazen met een blazer en perslucht van alle lakoppervlakken die niet goed hechten. Schuur de vernis vervolgens op met P500-papier of een grijze schuurspons en breng vervolgens 2 lagen vernis aan.
5 – Druppels en uitlopers
Dit is een veelvoorkomend probleem dat kan optreden na het aanbrengen van vernis, zowel door een amateur als door een ervaren schilder.
Hier zijn de verschillende oorzaken van vernisdruppels:
♦ Aanbreng- en droogtemperatuur te laag: de vernis hardt langzaam uit en zwaartekracht veroorzaakt druppels.
♦ De aangebrachte hoeveelheid vernis is ongelijkmatig en overmatig op de plek waar de druppels ontstaan.
♦ De verharder is niet geschikt voor kamertemperatuur. De vernis heeft te lang nodig om uit te harden.
Indien mogelijk is het aan te raden de vernis plat in plaats van verticaal op het stuk aan te brengen. Dit vergemakkelijkt het lakken aanzienlijk en vermindert het risico op druppels.
♣ Correctieve maatregelen: Het is over het algemeen moeilijk om een deel van de vernis bij te werken. Het is beter om de vernis opnieuw op het hele stuk aan te brengen. Schuur hiervoor oppervlakkig om een goede hechting over het hele stuk te creëren.
Laat de druppelplek goed drogen. Dit kan enkele dagen duren voordat er druppels ontstaan, die enkele millimeters dik kunnen zijn. Gebruik vervolgens een mini-schuurblokje of een gum met een klein stukje schuurpapier met korrel P320. Schuur voorzichtig en geconcentreerd met water terwijl de vernis plat ligt. Het doel is om druppels te verwijderen en te verminderen. Als u geen plat schuurblokje gebruikt, schuurt u niet gecentreerd op de bovenkant van de druppel en loopt u het risico door de omliggende vernislaag heen te gaan.
Algemene tips voor het verkrijgen van een mooie carrosserielak
Dit is een voorbeeld dat aantoont dat geduld en extreme zorgvuldigheid in elke voorbereidende fase, en strikte naleving van de applicatie, de garantie zijn voor een geslaagde klus. Het bereiken van een mooie, glanzende lak in 20 minuten op een carrosserie is dus slechts het topje van de ijsberg (10%), met 90% onberispelijk werk in de onderste lagen, voorbereiding, reiniging van het pistool, zorgvuldigheid met het luchtfilter... Daarnaast is er nog de beheersing van de perfecte handeling die natuurlijk noodzakelijk is om een onberispelijke carrosserielak aan te brengen (druk, verdunning, afstand, hoek, snelheid).
Hoe bereid je het oppervlak goed voor?
Reinig het oppervlak grondig vóór het lakken (stof, vet, siliconen, vocht, schuurresten).
Gebruik een schuursponsje om eventueel achtergebleven stof te verwijderen.
Raak een gereinigd oppervlak niet aan.
Zorg ervoor dat de grondlaag volledig droog is (oplosmiddelen zijn verdampt, watergedragen lakken zijn opgedroogd).
Zorg ervoor dat het oppervlak niet te heet is.
Zorg ervoor dat alle resten ontvetter verwijderd zijn.
Zorg ervoor dat het oppervlak volledig droog is vóór het schilderen.
Schuur grondig met de juiste korrel.
Onder welke omstandigheden moet de vernis worden aangebracht?
Zorg ervoor dat de temperatuur in de spuitcabine correct is (15-25 °C).
Zorg ervoor dat de ruimte of spuitcabine schoon en stofvrij is, met voldoende luchtcirculatie.
Spuit bij een lage luchtvochtigheid.
Onze productaanbevelingen.
Zorg ervoor dat de vernis compatibel is met de grondlagen.
Gebruik de juiste verharder en verdunner voor de vernis.
Gebruik zo min mogelijk verdunner.
Pas de viscositeit van het mengsel aan voor een goede vloei. Gebruik de juiste verharder en verdunner voor de temperatuur.
Welke apparatuur moet u gebruiken en hoe?
Verwijder al het vocht uit de slangen en compressoren.
Ontlucht uw compressor en drukregelaar regelmatig.
Stel uw spuitpistool correct af (luchtdruk en spuitpatroon).
Gebruik een perfect schoon en droog spuitpistool.
Spuit op de juiste afstand, met de juiste snelheid en in een hoek van 90° ten opzichte van het oppervlak.
Hoe laat ik de vernis drogen?
Laat de juiste tijd tussen de lagen vernis.
Laat de vernis niet langer uitharden dan de aanbevolen tijd of boven de aanbevolen temperatuur.
Laat de vernis drogen vóór levering.
De kunst van het lakken voor auto's, motoren, fietsen en decoratie