Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Verven met een verfpistoolAanbrengen van verf met spuitpistolen

Verf spuiten met een pneumatisch spuitpistool houdt in dat een mengsel van lucht en verf wordt verneveld met behulp van een spuitmond, wat het hoofdbestanddeel van het pistool is.

Het voordeel van spuitverven is dat de verf gelijkmatig wordt aangebracht met een luchtstraal zonder ooit het oppervlak van het oppervlak aan te raken, wat strepen voorkomt en het drogen versnelt.

Alle huidige verfspuiten zijn dual-action: dit betekent dat de trekker alleen kan worden gebruikt om lucht te spuiten (trekkerdruk ongeveer 10-20%) of lucht + verf. U voelt een klik en een verschil in trekkerweerstand tussen luchtspuit en lucht + verfspuit.

Met de trekker kunt u vervolgens de verftoepassing aanpassen, afhankelijk van de toegepaste druk.

Spuiten wordt zowel in carrosserieën als in de bouw gebruikt om plafonds te schilderen met airless spuitpistolen, maar ook voor constructies, zoals dakframes. Het is een veel efficiëntere en snellere methode dan schilderen met een roller of kwast, en het levert onvergelijkbaar betere resultaten en een betere afwerking op.

De basisregels en principes van spuitpistoolverf

Horizontaal spuiten zonder kruisen
In tegenstelling tot andere verfmethoden moet spuiten worden gedaan met een beweging van links naar rechts en vervolgens van rechts naar links. Kruis de laag nooit horizontaal en verticaal met een verfspuit.

De heen-en-weerbeweging
Over het algemeen gebruikt u een heen-en-weerbeweging om een ​​laag aan te brengen.
Aan de andere kant overlapt u bij het schilderen of lakken met een spuitpistool de volgende laag met de helft, wanneer u lagen van onder of boven aanbrengt.

► Regel #1: Het geheim van spuiten is om een ​​flexibele pols te hebben die "op een kogelgewricht is gemonteerd" en de contouren van het oppervlak kan volgen: het pistool moet altijd loodrecht op het oppervlak staan.

► Regel #2: Het pistool moet altijd in beweging zijn tijdens het spuiten.

► Regel #3: Respecteer de vier parameters: snelheid, afstand, hoek en luchtdruk. Dit bepaalt de hoeveelheid verf of vernis die op het oppervlak wordt aangebracht.

► Regel #4: Wanneer het pistool het einde van zijn slag aan de rand van het onderdeel bereikt, verander dan van richting om de retourlaag aan te brengen. Op dit punt moet de schilder de lucht laten ontsnappen en even stoppen met het spuiten van de verf.

Het belang van regel nummer 4: de positie van het verfpistool.

Luchtstroom of druk

Om een ​​droge film van de juiste dikte en kleur te krijgen, is een goede lucht-verfverhouding essentieel. Technische vaardigheid is niet alles!

Luchtstroom is gerelateerd aan de luchtdruk (bar of psi) in de slang.
Het is belangrijk om de beschikbare luchtstroom (m3/u) te controleren bij het verven van grote oppervlakken (zoals bijvoorbeeld een compleet voertuig). In dit geval hebt u een voldoende grote compressor nodig om een ​​stabiele luchtstroom en druk te garanderen.

U kunt eenvoudig de aanbevelingen in het technische gegevensblad van het product dat u gebruikt, volgen.
Voorbeeld: 2,5-3 bar / nozzle: 1,4 mm

Het wordt aanbevolen om een ​​specifieke nozzle-maat te gebruiken, die natuurlijk overeenkomt met de viscositeit en dikte van het product, en om een ​​specifieke luchtdruk te gebruiken, die wordt aangepast met behulp van de drukmeter bij de uitlaat van de luchtcompressor.
Dit is meer een suggestie, aangezien de schilder vrij is om de beste instelling te bepalen.

Wij raden daarom aan om uw gezonde verstand te gebruiken en vlak voor aanvang van de werkzaamheden een paar proefspuitingen uit te voeren. Afhankelijk van de grootte van de spuitmond, de verdunning van het product en de grootte van de ruimte kan de schilder het spuitpistool en de luchtdruk aanpassen om het spuitpatroon te verfijnen:

→ Als de luchtdruk onvoldoende is, wordt de aangebrachte laag te dun. Dit kan resulteren in verf die te transparant is of een vernis die glans mist.

→ Als de luchtdruk te hoog is, wordt het product te krachtig op het oppervlak geprojecteerd, waardoor het verfverlies toeneemt door aerosolen te creëren en er defecten kunnen ontstaan ​​in de natte verffilm die op het oppervlak wordt afgezet (marmering, poedervorming, enz.).

Verf de verschillende producten met een verfspuit

Op het gebied van autocarrosseriewerk bereikt de kunst van het spuiten zijn hoogste niveau van meesterschap tijdens de vernisfase. Het bereiken van een glanzende, vlekkeloze vernis is altijd een delicate taak, zelfs voor een ervaren schilder.

Op een gemiddeld niveau is het aanbrengen van verf aanzienlijk gemakkelijker en binnen het bereik van bijna iedereen, waarbij slechts dunne, herhaalde lagen nodig zijn totdat de basislaag volledig bedekt is.

Tot slot zijn primer-achtige producten niet moeilijk aan te brengen, omdat het relatief grove vulmiddelen zijn.

Verven met verf op water- of oplosmiddelbasis

Oplosmiddelhoudende verven zijn gemakkelijker aan te brengen dan watergedragen verven. Ze zijn aanzienlijk vloeibaarder en drogen sneller.

Watergedragen verven zijn iets dikker en kunnen niet vrijelijk worden verdund, zoals dat wel kan met oplosmiddelhoudende verven. Watergedragen verven worden met meer lucht gespoten en omdat ze langzamer verdampen, moet u de wachttijd tussen de lagen verlengen en ook de verdamping bevorderen, met name met lucht.

HVLP verfspuitpistoolHVLP-spuitpistolen voor carrosserieverf

Er zijn twee hoofdtypen spuitpistolen die worden gebruikt bij carrosseriewerk: HPLV en HVLP (de laatste bieden een optimale overdrachtsverhouding naar het oppervlak: minder verfverbruik en verlies tijdens het spuiten).
Tegenwoordig is een autospuitpistool noodzakelijkerwijs een HVLP. Het bevat een beker, een handvat, een trekker, een spuitmond, een naald en twee of drie afstelknoppen die worden gebruikt om de luchtdruk, het spuitpatroon en de naaldvergrendeling te regelen.
Bent u nieuw in het verven en wilt u weten welk HVLP-spuitpistool voor carrosseriewerk u moet kiezen? Houd er dan rekening mee dat een slechte verf met een precisiepistool slechte verf zal produceren, terwijl een goede verf perfect werk zal leveren met een budgetpistool!

Diverse pneumatische pistolen

Er zijn cupless pistolen, die niet werken door zwaartekrachtstroom van de verf, maar door "zuiging": de verfinlaat bevindt zich aan de onderkant. Varianten van dit pistool hebben druktanks die erg praktisch zijn voor toepassingen in moeilijke omstandigheden: ze laten het pistool in alle richtingen draaien zonder, zelfs "op zijn kop". Er zijn andere verschillende pneumatische pistolen, zoals de zeer speciale "dubbele-nozzle" pistolen die gereserveerd zijn voor verzilvering of vloeibare producten.

Verchroommachines
Verven met spuitbus
Verven met een airbrush

Menu

Settings