Hoe creëer je een epoxyvloer met marmereffect?
In ons artikel "Hoe maak je een epoxyharsvloer?" geven we je tips voor het verkrijgen van vloeren met een "marmereffect".
Door [parel- of metaalpigmenten] en [specifieke kleurstoffen] te mengen in epoxyharsen (glazuren of gronden) kunnen we prachtige marmereffecten bereiken, die de illusie van diepte geven, zelfs als de laag vaak niet dikker is dan een millimeter. Een hars is altijd transparant aan de basis, we kunnen [ondoorzichtige kleurstoffen/tinten], transparante of parel- en metaalpigmenten toevoegen. Maar niet alles gebeurt lukraak en we moeten bepaalde regels en een bepaalde volgorde respecteren. Hieronder staan enkele video's van Leggari Products, Amerikaanse specialisten in op maat gemaakte epoxyharseffecten voor aanrechtbladen, werkbladen of vloeren. Hier is hun online winkel: www.leggari.com We hebben geprobeerd voorbeelden van interessante technieken die in hun video's worden gebruikt, te vertalen en te ontcijferen. We zullen ons niet richten op de technieken voor het voorbereiden van de bases, noch op het aanbrengen van de vloer- of glazuurharsen, maar alleen op de kleur- en laageffecten. Al deze technieken worden onmiddellijk gebruikt, zonder te wachten tot de onderste laag droog is. In deze video's wordt helaas geen voorbeeld getoond van het gebruik van doorschijnende "Candy®"-kleurstoffen. Deze kleurstoffen kunnen worden gemengd met parels of worden aangebracht op lagen metaal of parels zonder hun effect te verminderen, in tegenstelling tot ondoorzichtige kleurstoffen die de parels verdrinken en al het gereflecteerde licht (inkomend of uitgaand) blokkeren.
Parelwitte hars met metaalgrijze aluminium marmering
In deze video wordt een witte parelmoer grondhars gegoten: Een pigment kan niet worden gemengd met een ondoorzichtige (witte) basis zonder te "verdrinken". Vooral omdat wit een zeer ondoorzichtige kleur is. Omdat wit parelmoer een semi-transparant materiaal is, kan het niet op zomaar elke achtergrond worden aangebracht: Op een witte achtergrond geeft een wit parelmoer een puur wit effect, terwijl het op een grijze achtergrond een grijs effect geeft. De stappen in deze video kunnen als volgt zijn:
1 - Primaire hars gekleurd met ondoorzichtige witte kleurstof
2 - Vloerhars + witte parelmoer 3 -
Kleine aanrakingen van vloerhars + aluminium pigmenten
Dezelfde techniek wordt hierbij gebruikt:
Badkamerplateau gegoten met epoxyhars met gemarmerd effect
1 - Witte achtergrond aangebracht (primaire hars + dekkende witte kleurstof), of verf, of geen als de achtergrond al wit is...
2 - Witte parelmoerhars (glazuurhars + fijne witte parelmoer 30-60 µm of 10-30 µm)
3 - Dan zebrastrepen / marmering met hars + aluminium pigmenten 30-60 Hier dezelfde techniek met:
Een marmering op een toonbank bedekt met epoxyhars van een grijze achtergrond
1 - Grijze basis aangebracht (hars + dekkend wit + zwarte kleurstof)
2- Dan tweede parelmoerlaag (glazuurhars + fijn wit parelmoer)
3 - Zebrastrepen / marmering met glazuurhars + aluminium pigmenten
Zwarte zebra witte vloerhars
1- Witte basis aangebracht (hars + dekkende witte kleurstof)
2 - Dan marmeren met hars + ondoorzichtige zwarte kleurstof
Tweekleurige marmereffecten met harsen
1 - Parelmoer Antraciet Hars (gecombineerd met witte parels van aluminium pigmenten + een rode biet binnen zwarte kleur)
2 - zebrastreep met hars + dekkende witte kleurstof *
1 - Lichtbruine achtergrond (drukhars + dekkende bruine tint*)
2 - Brons parelmoer vloerhars verkregen door het mengen van koper of brons parelmoer
3 - Marmering verkregen door het gieten van toetsen parelmoerbruin, ondoorzichtig zwart en parelmoergoud.
Het gebruik van parelmoer, aangezien ze altijd semi-transparant zijn, moet altijd op een gekleurde of donkere achtergrond gebeuren. Met uitzondering van een wit pareleffect, dat altijd een witte achtergrond moet hebben. De meest interessante marmereffecten worden verkregen op een donkere achtergrond (epoxyvloerverf of zwart getinte vloerhars) om marmering te verkrijgen met een mengsel van hars + parelmoer + optionele doorschijnende kleuring, en ten slotte, toetsen van ondoorzichtige zwarte kleuring in lichte hoeveelheden (met het risico het diepte-effect te vertroebelen).
Prachtig zwart-wit gemarmerd hars aanrechtblad
1 -Zwarte hydro-epoxy basis voor bedrukking (verkregen met dekkende kleurstof)
2 - Metaalglazuurhars verkregen met aluminiumpigment + een beetje ondoorzichtige zwarte tint
3 - Sleuf met zuiver aluminiumpigment
Rode metallic marmer effect harsvloer
1 - Zwarte hydro-achtergrond (getinte bedrukking of gemalen hars)
2 - Koperparelmoer vloerhars (optioneel kan transparante kleurstof worden gebruikt om de kleur en diepte te intensiveren)
3 - Giet er een vleugje ondoorzichtige zwarte hars in
Kortom, u bent vrij om veel bestaande parelmoer- en pigmentkleuren, dekkende of transparante tinten te gebruiken. Het is alleen belangrijk om bij parelmoer- of metaalachtige epoxyharsen deze altijd op een dekkende en egaal gekleurde achtergrond aan te brengen, omdat ze niet dekkend zijn.
Let op dat er [printharsen] zijn, over het algemeen op waterbasis, waarvoor [watergedragen (hydro)tinten] worden gebruikt. En er zijn epoxyvloer- of glazuurharsen, die specifieke en compatibele kleurstoffen gebruiken. Tips! Je moet goed op de werktijd letten, aangezien je tijd besteedt aan het hanteren van de hars om de effecten te creëren. Verdeel de hars dus goed direct na het mengen om later meer tijd te hebben om aan de effecten te werken. Bewaar de hars niet in een pot om het massa-effect (en voortijdige uitharding) te beperken.
Op een gegeven moment moet je stoppen met het bewerken van de hars, anders worden de gegenereerde defecten niet meer gladgestreken. Wanneer je met meerdere kleuren werkt, kleur je eerst de hars door pigmenten of poeders goed te mengen. Pas daarna doseer je de getinte hars en vervolgens de verharder erbovenop zonder te mengen. Op deze manier heb je, wanneer je begint met werken, de gekleurde producten vooraf afgemeten in elke pot, maar zolang ze niet gemengd zijn, zal het niet uitharden.
We brengen de basislaag aan en mengen vervolgens de gekleurde potten indien nodig: het product zal "vers" zijn, zonder geavanceerde viscositeit. Om deze techniek uit te voeren, die voorkomt dat er tijd verloren gaat met wegen terwijl de reeds aangebrachte hars begint te trekken, moeten we ervoor zorgen dat we eerst de hars aanbrengen, die dichter is, en de verharder erbovenop; deze blijft op het oppervlak zonder te mengen. Op deze manier zal er geen onderbreking zijn in het werk.
Een opmerking over de plinten: In plaats van de diktes met de kwast op de plinten in horizontale richting te "trekken" (aan het begin om effect te geven), moet u altijd eindigen met een laatste verticale streek. Dit voorkomt druppels! Terwijl u horizontaal de beginpunten van druppels creëert met de penseelstrepen...