Onze categorieën

HET ONMISBARE

Comment peindre le cadre de sa moto ?Hoe lakken je de verf op je motorframe?

Veel motorbezitters willen hun geliefde machines personaliseren of opknappen. Kunt u uw motorlak overdoen als u geen beroepsschilder bent en niet over lakapparatuur beschikt? Het schilderen van het frame van een motorfiets is iets minder eenvoudig dan het schilderen van de stroomlijnkappen, maar gebreken worden beter getolereerd. Hier leggen we uit hoe je het motorframe voorbereidt op het lakken, welke verf je moet kiezen en enkele tips voor de technische kant van het spuiten of spuiten.

Het is duidelijk dat de werkzaamheden niet mogelijk zullen zijn zonder volledige demontage. Matte of glanzende kleuren, evenals primers of vernissen, moeten alle buisvormige oppervlakken bedekken. Je moet met je pistool of spuitbus alle ruimtes kunnen betreden.

Na deze demontage, en voordat de verschillende onderdelen op voldoende hoogte aan draden worden gehangen om het werk te vergemakkelijken en de onderdelen moeiteloos te kunnen draaien, moeten de onderdelen zorgvuldig zijn voorbereid: er moet bijzondere zorg worden besteed aan de voorbereiding van de steun, met de stappen die wij detailleren hieronder.

Hoe breng je verf aan op het frame van je motorfiets?

De perfecte voorbereiding bestaat uit:

Zorgvuldig schuren van de oude verf, voor een goede hechting, met schuurpapier 500 (droog of nat). Nee, het heeft geen zin om te proberen de oude (onderkant) te strippen als deze niet roestig is of niet loslaat.
Als de basis te slecht is om te behouden, moeten we deze tot op het metaal zandstralen, met een fijne korrel. In dit geval zal het nodig zijn om opnieuw te primen met een anticorrosieprimer.
Na het schuren, reinigen met een ontvetter, afstoffen en drogen om een gezond oppervlak te garanderen, dat geen defecten veroorzaakt.

Het aanbrengen van verf, of het nu 1C of 2C is, is bijzonder omdat het verven van een kuip een grote flexibiliteit van de pols vereist. Als je een pistool hebt, zorg er dan voor dat je de spuitstraal “to the point” afstelt, zodat er niet 2/3 van de verf naast komt, vooral als je een hele mooie en erg dure lijstverf hebt gekocht!

Als je hebt gekozen voor een meerlaagse effectlak om het frame van je motorfiets opnieuw te lakken, is het echt aan te raden om alle stappen “de een na de ander” uit te voeren, dat wil zeggen: zeg “nat op nat” om een perfect resultaat te creëren. samenhang tussen de lagen, en ook om tijd en incidenteel werk te besparen!

Comment appliquer la peinture moto sur le cadreEen motorfietsframe goed voorbereiden

Een metalen oppervlak heeft een speciale primer nodig, niet alleen om de hechting van de verf aan de ondergrond te garanderen (er zijn primers voor aluminium, primers voor carbon, primers voor staal ... Zorg ervoor dat u het juiste product kiest, anders is onthechting gegarandeerd de min of meer korte termijn!)
Deze primer heeft ook nog een andere functie: het tegengaan en voorkomen van roestvorming.
Op oude verflagen is geen primer nodig.

Ons advies bij het kiezen van motorfietsframeverf

Er zijn veel oplossingen, maar laten we zeggen dat we bij een eenvoudige en klassieke verf, zoals bijvoorbeeld een glanzend zwarte kleur, de keuze voor een tweecomponentenlak adviseren.
Deze verven, gewoonlijk “directe glansverf” of “2C” genoemd, zijn afwerkingen waarmee een hoge mate van glans en weerstand kan worden bereikt, en vertegenwoordigen een besparing in werktijd. Of ze nu van polyester, polyurethaan of epoxy zijn, ze bieden ook een uitstekende dikte en goede flexibiliteit, waardoor ze bestand zijn tegen de schokken waaraan motorfietsframes worden blootgesteld.


Hoe vind je de referentie en kleurcode van je motorlak?
Welke motorverf om je motor te lakken?
Welke motorverf om de stroomlijnkappen van je motor opnieuw te lakken?
Hoe verf je je motorfiets?
Hoeveel motorverf om je motor te verven?


Menu

Top